Title
|
تأثیر تمرینات ادراکی ـ حرکتی بر کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
تمرینات ادراکی ـ حرکتی، کارکرد اجرایی، کودک کم توان ذهنی
|
Abstract
|
هدف: کارکردهای اجرایی شامل عملکردهای شناختی است که برای رفتار هدفمند ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرینات ادراکی ـ حرکتی بر کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.
روش بررسی: این پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. به این منظور 20 کودک 7 تا 10 ساله از بین مدارس ابتدایی شهر تبریز به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. آن ها در دو گروه تمرینات ادراکی – حرکتی و گروه کنترل بر اساس سن و بهره هوشی همتاسازی شدند. برنامه به صورت 18 جلسه و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه انجام گرفت. قبل از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه پرسشنامۀ عصب روانشناختی کانرز 2004 توسط والدین آنان تکمیل شد. در این تحقیق از تی وابسته و مستقل استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه مداخلۀ تمرینات ادراکی ـ حرکتی در کارکرد اجرایی و خرده مقیاس های آن نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند (p≤0.05). نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می گردد این دسته از حرکات در برنامۀ کلاس های تربیت بدنی، فوق برنامه و منزل استفاده شود.
|
Researchers
|
Behrouz Ghorbanzadeh (First Researcher)
|