Title
|
تدریس اثربخش بر اساس تجارب حرفه ای استادان و رابطه ان با تدریس خود- گزارشی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
تدریس اثر بخش، تدریس خود-گزارشی، مهارتهای فنی، حرفهای، ارتباطی.
|
Abstract
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی تدریس اثر بخش بر اساس تجارب حرفه ای استادان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان وارتباط آن با تدریس خودگزارشی آنان در سال تحصیلی 95-1394 انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه استادان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان که با استفاده از نمونهگیری طبقه ای نسبتی و براساس جدول مورگان،144 نفر به عنوان نمونه ی آماری جهت مطالعه انتخاب و پرسشنامه های پژوهش بین آنها توزیع گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامهی محقق ساختهی تدریس اثر بخش وپرسشنامه تدریس خودگزارشی که بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تدوین شده است؛ این پرسشنامه، بعد از بررسی روایی محتوایی با تأیید تنی چند از اساتید این رشته، تدوین و پایایی آنها نیز براساس ضریب آلفای کرونباخ، برای تدریس اثر بخش 76% و تدریس خود گزارشی 85% محاسبه گردید. دادههای تحقیق پس از جمع آوری، بر اساس فرضیه های پژوهش تحلیل شدند؛ تجزیه وتحلیل دادهها دردو سطح آمار توصیفی واستنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل اندازهگیریهای مکرر) صورت گرفت. نتایج به دست آمده گویای آن است که بین تدریس اثر بخش و تدریس خودگزارشی از دیدگاه استادان دانشگاه شهید مدنی آذر بایجان رابطه وجود دارد؛ استادان به ترتیب بیشتر به مؤلفههای حرفهای، فنی و ارتباطی توجه میکنند، بین میزان توجه استادان به هر یک از مؤلفههای تدریس اثر بخش به تفکیک رشته های دانشگاه و رتبه های علمی استادان دانشگاه، تفاوت وجود دارد. همچنین بین میزان توجه استادان به هر یک از مؤلفه های تدریس اثر بخش به تفکیک سنوات خدمت و نوع استخدام تفاوت وجود ندارد.
|
Researchers
|
rahmat sadatfar (Student)، Sirous Asadian (Primary Advisor)، moosa piri (Primary Advisor)
|