Title
|
امکان سنجی استقلال دانشگاه و نقش آن در پاسخگویی سیستم آموزش عالی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
استقلال دانشگاهی، پاسخگویی، اعضای هیئت علمی.
|
Abstract
|
هدف: پژوهش حاضر به بررسی استقلال دانشگاه و نقش آن در پاسخگویی درسیستم آموزش عالی پرداخته است. روش: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه (460 نفر) اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه می باشد. با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی، 219 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات متغیر استقلال از پرسشنامه مدل اروپایی یونسکو توماس استرمن و همکاران (2011) و پاسخگویی از پرسشنامه مدل نیویورک کیکو یوکویاما (2011) استفاده شد. ضرایب پایایی آزمون آلفای کرونباخ برای هر یک از پرسشنامه های استقلال و پاسخگویی به ترتیب 88/0 و 90/0 به دست آمد. یافته ها: برای آزمون سؤال و فرضیه تحقیق از تحلیل T تک متغیره و رگرسیون چندگانه و تک گانه استفاده شد. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که دانشگاه از نظر استقلال دانشگاهی و پاسخگویی در وضعیت مطلوبی نمی باشد و ارتباط معنی داری بین استقلال دانشگاهی با پاسخگویی مشاهده گردید و می تواند تا حدودی (17/0 و 15/0 R2=)آن را پیش بینی کند. در حالت کلی ارتباط معنی داری بین استقلال دانشگاهی و پاسخگویی وجود دارد.
|
Researchers
|
(Student)، (Primary Advisor)، Abolfazl Ghasemzadeh (Advisor)
|