Research Specifications

Home \نقش سرمایه فکری و یادگیری ...
Title نقش سرمایه فکری و یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی: آزمون اثر میانجی ظرفیت یادگیری سازمانی در بین کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در سال 1394
Type of Research Thesis
Keywords سرمایه فکری، یادگیری سازمانی، ظرفیت یادگیری سازمانی، عملکرد شغلی
Abstract هدف این پژوهش شناسایی نقش سرمایه فکری و یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی با در نظر گرفتن اثر میانجی ظرفیت یادگیری سازمانی در بین کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی می باشد. پژوهش حاضر از نظر روش شناسی، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی شامل 360 نفر در سال 1394 می باشد. روش نمونه گیری، نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی است که بر اساس بخش ها و نسبت ها تعداد نمونه هر یک از بخش ها معین شد. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان 186 نفر در نظر گرفته شد. برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه های استاندارد سرمایه فکری بنتیس (2004)، پرسشنامه یادگیری سازمانی نیمز لورانی (1997)، ظرفیت یادگیری سازمانی نیکلوا و همکاران (2014) و عملکرد شغلی پاترسون(2000) استفاده شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده که ضرایب آلفا به ترتیب90/.، 88/.،82/. ،92/. بدست آمد. یافته ها نشان می دهد ضریب همبستگی بین متغیر سرمایه فکری با ظرفیت یادگیری سازمانی و عملکرد شغلی مثبت و معنی دار هستند. بیشترین ضریب همبستگی بین ظرفیت یادگیری سازمانی و یادگیری سازمانی (56/0(r = می باشد. همچنین ضریب همبستگی بین متغیر یادگیری سازمانی با ظرفیت یادگیری سازمانی و عملکرد شغلی مثبت و معنی دار هستند. می توان نتیجه گیری کرد که هر گونه افزایش در میزان سرمایه فکری همراه با افزایش در ظرفیت یادگیری سازمانی خواهد بود. و هر گونه افزایش در میزان ظرفیت یادگیری سازمانی همراه با افزایش در میزان عملکرد شغلی خواهد بود. همچنین هر گونه افزایش در میزان یادگیری سازمانی همراه با افزایش در ظرفیت یادگیری سازمانی و عملکرد شغلی خواهد بود.
Researchers MOHAMMAD HAGHANI (Student)، Abolfazl Ghasemzadeh (Primary Advisor)، Peyman Yarmohammadzadeh (Primary Advisor)