Abstract
|
از عالىترین مفاهیم قرآن و روایات منقوله از معصومین (ع)، موضوع امکان دگرگون ساختن تقدیر و تغییر سرنوشت است. دعا و ایمان و تقوا و راستى و نیکوکارى، سرنوشت را دگرگون ساخته و درهاى برکات را به روى امتى که در تنگنای مشکلات و سختیهای زندگى به سر مىبرند مىگشاید. هرگاه گروهى بر اثر کفر و نافرمانى، در های رحمت الهى بر روی آنها بسته شده و در ضلالت و تاریکیها گرفتار شوند، آنگاه که به اشتباه خود پی برده و به راه اطاعت و تقوا باز گشتند، با اراده خداوند سرنوشت آنها با دست خودشان دگرگون مىشود. و این همان بدائى است که شیعیان با الهام از قرآن و روایات معصومین(ع) به آن اعتقاد دارند. بداء نسبت به خدا غیر از بداء نسبت به انسان است و در هر یک معناى جداگانهاى دارد: بداء نسبت به انسان عبارت از اینستکه شخصى به هنگام انجام کار با قصد و نقشه قبلی یا قبل و بعد آن به زیان و آسیبی متوجه شود که قبلا آنرا نمىدانست، لذا از آن کار منصرف گردد و بگوید: برایم بداء حاصل شد که به معنای ظهور بعد از خفا است، در حالیکه چنین بدائى نسبت بخداى عالم مطلق محال است، بداء نسبت به خدا به معنای اظهار پس از خفا ست که خدا چیزى را مطابق اوضاع و شرایطى مقرر دارد و سپس بواسطه تغییر اوضاع و شرایط آنرا تغییر دهد.
|