Title
|
اثر تمرینات پیلاتس بر عملکرد حرکتی دانش آموزان دختر کم توان ذهنی مدارس تبریز
|
Type of Research
|
Presentation
|
Keywords
|
تمرینات پیلاتس، دانش آموزان دختر، عملکرد حرکتی، کم توان ذهنی
|
Abstract
|
بیشتر کودکان کم توان ذهنی به علت کم تحرکی دچار ضعف های جسمانی و حرکتی می شوند که محدودیت هایی برای آنها به
همراه دارد و این امر بر توانایی های مالی، اجتماعی هیجانی، رفتاری و شناختی خود و خانواده آنها تاثیر می گذارد. باتوجه به ویژگی های افراد کم توان ذهنی، محققان اثر تمرینات مختلف را برای تقویت عضلات، ایجاد تعادل و افزایش ظرفیت و توان هوازی آنها بررسی کرده اند. این نوع تمرینات فشار جسمی و روانی زیادی را در اینگونه آزمودنی ها ایجاد می کند و موجب دلسردی و دلزدگی از تمرین و
ورزش می شود. لذا شیوه ی تمرینی جدید، آسان و جذاب لازم است تا ایجاد انگیزه و انبساط خاطر را در اینگونه افراد بوجود آورد تا بتواند
با حمایت حداقل به تمرین ادامه داده و موجبات پیشرفت فاکتورهای جسمانی شان بشود. تحقیقات مختلف تاثیر سودمند تمرینات منظم
بر آمادگی جسمانی و عملکرد حرکتی کودکان کم توان ذهنی به اثبات رسیده است. معمولاً یک نوع تمرینی که بتواند موجبات شادی و افزایش روحیه تحمل فشار تمرین در این نوع از افراد جامعه به وجود آورد تاکنون آزمایش نشده است. در این خصوص پیلاتس یک روش تمرینی است که در افزایش استقامت قلبی تنفسی، قدرت و استقامت عضلانی، انعطاف پذیری، بهبود ترکیب بدن، انعطاف پذیری، درصد چربی بدن موثر می باشد. اگر چه مطالعات اخیر گزارش کرده اند که ورزش پیلاتس برای آمادگی های بدنی تمام سنین، تیپ های مختلف مناسب است، ولی تاکنون اثر آن روی بهبود عملکرد حرکتی و سایر عوامل سلامتی افراد کم توان ذهنی آزمون نشده است و انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری به نظر می رسد. بدین منظور هدف از تحقیق حاضر، تعیین اثر تمرین پیلاتس بر
عملکرد حرکتی دانش آموزان دختر کم توان ذهنی مدارس تبریز با میانگین سنی(2± 14) و میانگین وزنی ) 3 ±51 می باشد.
|
Researchers
|
Saeideh Esrafilzadeh (First Researcher)، Karim Salehzadeh (Second Researcher)
|