Title
|
بررسی تحلیلی نقش اهداف در تدوین برنامه های درسی
|
Type of Research
|
Presentation
|
Keywords
|
برنامه درسی، اهداف آموزشی، نیازسنجی
|
Abstract
|
برنامه درسی همواره مهم ترین عنصر هر نظام آموزشی به شمار میرود و پایه و اساس آن در طول زمان متناسب با تغییر در علم و تکنولوژی، اوضاع فرهنگی اجتماعی تغییر پیدا می کند. بنابراین رسیدن به اهداف در تدوین برنامه های مدرسی مستلزم ارتباط بین چگونگی آموزش، طراحی آموزشی و ارزشیابی است. تدوین اهداف شامل دو فرایند اساسی نیازسنجی و تعیین اهداف است. نیازسنجی به فرایند مطالعه و شناخت ماهیت فرد، جامعه و رشته علمی بستگی دارد در واقع، از طریق فرایند نیاز سنجی است که می توان اهداف و غایت آموزش و پرورش را چگونه به اهداف قابل دستیابی تر و در سطوح خردتر و جزئی تر تقسیم کرد. برای تعیین اهداف در برنامه درسی باید به منابع اساسی؛ نظام اعتقادی و ارزشی، ماهیت یادگیری، ماهیت جامه، ماهیت یادگیرنده و ماهیت دانش توجه کرد. همچنین تعیین اهداف مستلزم رابطه بین اهداف و نیازها می باشد. در کل برای تدوین برنامه های درسی و آموزشی باید سطوح مختلف اهداف ( اجتماعی، مدیریتی، اهداف آموزشی، مقاصد آموزشی و مقاصد یادگیری) به عنوان پیامدهای زندگی مورد انتظار، در نظر گرفته شود.
|
Researchers
|
soran kolahdozi (First Researcher)، moosa piri (Second Researcher)
|