Title
|
بررسی تاثیر کاربرد مصالح سرباره کوره آهنگدازی بر چرخه عمر راه در روسازی های بتنی
|
Type of Research
|
Presentation
|
Keywords
|
حداکثر چرخه عمر راه، سرباره آهنگدازی، روسازی بتنی.
|
Abstract
|
هزینه چرخه عمر یک راه(WLCR) هزینه وارده در طول عمر یک راه است که شامل هزینه احداث، نگهداری و بهره برداری می شود. علاوه بر موارد ذکر شده هزینه هایی که به کاربران راه تحمیل می شود(مانند هزینه های زمان تلف شده و هزینه های راهبری خودروها) و به طور کلی تر هزینه های تحمیل شده بر جامعه در ارتباط با مسایل ایمنی(مانند تصادفات) یا محیط زیست(مانند آلودگی و سروصدا) نیز در نظر گرفته می شود.یکی از روش های کاهش هزینه تولید و ارتقای مقاومت روسازی های بتنی استفاده از مصالح مرغوبتر است که موجب افزایش باربری و عمر مفید روسازی شده و در نتیجه هزینه چرخه عمر راه نیز کاهش خواهد یافت. سرباره های کارخانجات تولید فولاد از جمله مصالحی هستند که با توجه به مشخصات فنی لازم می توانند جایگزین مناسبی برای سنگدانه های طبیعی در روسازی بتنی شوند.استفاده از این مصالح ضمن کاهش مشکلات ناشی از دپوی مصالح سرباره در کارخانجات تولید فولاد و اثرات مخرب زیست محیطی حاصله، سبب افزایش مقاومت فشاری و دوام روسازی بتنی می گردد. در تحقیق حاضر با کاربرد نتایج آزمایشات انجام یافته بر روی تاثیرکاربرد سرباره بر مشخصات مهندسی روسازی بتنی، تاثیر آن بر چرخه عمر راه مورد بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج حاصل بکار بردن مصالح سرباره بصورت جایگزینی برای مصالح سنگی سبب کاهش هزینه چرخه عمر راه می گردد. بعنوان نمونه در بتن های با عیار 300 کیلوگرم بر متر مکعب به کار بردن 75% سرباره علاوه بر کاهش هزینه های تولید بتن سبب کاهش هزینه چرخه عمر راه تا 25.4% میگردد.
|
Researchers
|
(First Researcher)، (Second Researcher)، Amir hassan Rezaei Farei (Third Researcher)
|