Title
|
مقایسه تاثیر تمرین های ادراکی-حرکتی و برنامه ریتمیک بر رشد حرکتی و کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
|
Type of Research
|
Project
|
Keywords
|
تمرین ادراکی ـ حرکتی، برنامه حرکتی ریتمیک، رشد حرکتی، کارکرد اجرایی، کودک کم توان ذهنی
|
Abstract
|
مهارت های حرکتی بنیادی، پایه و اساس مهارت های تخصصی هستند. علاوه بر بالیدگی غنی سازی محیط نیز می تواند بر توسعة مهارت های شناختی و حرکتی اثرگذار باشد. هدف از این تحقیق، بررسی و مقایسة تأثیر تمرین-های ادراکی ـ حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک بر رشد حرکتی و کارکرد اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. به این منظور 30 کودک 7 تا 10 ساله از بین مدارس ابتدایی شهر تبریز به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. آن ها در سه گروه تمرین ادراکی ـ حرکتی، تمرین ریتمیک و گروه کنترل بر اساس سن و بهره هوشی قرار گرفتند. برنامه ها به صورت 18 جلسه و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه انجام گرفت. قبل از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. در این تحقیق برای آزمون فرضیه ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و تحلیل واریانس یکطرفه با آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد که دو گروه تمرین های ادراکی ـ حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک در مهارتهای جابه جایی، کنترل شی و کارکرد اجرایی نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند (p≤ 0.05) و تفاوت بین دو گروه آزمایشی با یکدیگر معنادار نبود (p≥0.05). در مهارت های کنترل شی گروه تمرین ادراکی ـ حرکتی نسبت به دو گروه برنامة حرکتی ریتمیک و کنترل تأثیر بیشتری بر رشد این مهارت ها داشت. برنامة حرکتی ریتمیک نسبت به گروه کنترل تأثیر بیشتری بر رشد مهارت های کنترل شی داشت (p≤ 0.05). برنامة حرکتی ریتمیک نسبت به دو گروه دیگر تأثیر بیشتری بر کارکرد اجرایی داشت. تمرین ادراکی ـ حرکتی نسبت به گروه کنترل تأثیر بیشتری بر بهبود کارکرد اجرایی داشت (p≤ 0.05). باتوجه به نتایج به دست آمده، برنامه های تمرینی مورد استفاده می توانند تجربة حرکتی مناسبی برای کودکان باشند. این برنامه ها با ایجاد فرصت مناسب برای تمرین و ارائة تکالیف متناسب می توانند در مدرسه برای رشد مهارت های حرکتی و کارکرد اجرایی استفاده شوند.
|
Researchers
|
Behrouz Ghorbanzadeh (First Researcher)، Maryam Lotfi (Second Researcher)، Karim Azali Alamdari (Third Researcher)، Mahdi Bashiri (Fourth Researcher)، Safiye Ebrahimi (Fifth Researcher)
|