Title
|
شناسایی عوامل موثر بر کیفیت مدارس از دیدگاه متخصصان علوم تربیتی و بررسی کیفیت موجود مدارس
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
کیفیت مدارس، متخصصان علوم تربیتی، دانش آموزان و پژوهش ترکیبی
|
Abstract
|
هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت مدارس از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت و بررسی وضعیت موجود مدارس از دیدگاه دانش آموزان می باشد. این پژوهش به روش ترکیبی از نوع راهبرد اکتشافی متوالی است در مرحله ی کیفی از روش تحلیل محتوای عرفی و و در مرحله کمی از تحقیق پیمایش از نوع توصیفیاستفاده شده است. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر در مرحله ی کیفی متخصصان تعلیم و تربیت (رشته های مدیریت آموزشی، روان شناسی تربیتی، برنامه ریزی درسی ، فلسفه آموزش و پرورش)، معلمان با تجربه بیش از ده سال سابقه ی کار، مدیران مدارس با بیش از 7 سال سابقه کار که تعداد 20 نفر به صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند و مصاحبه ها تا مرحله اشباع پایان یافت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج حاصل این بود که به 248 مفهوم اولیه، 25 مقوله های فرعی و 10 مقوله کلی رسیدیم که عبارتند از: 1- عوامل محیطی (4 مقوله فرعی)، 2- ویژگی های معلم (4 مقوله فرعی)، 3-امکانات و تجهیزات (2 مقوله فرعی)، 4- مدیر مدرسه (2 مقوله فرعی)، 5- ویژگی های دانش آموز (3 مقوله فرعی)، 6- روابط انسانی (2 مقوله فرعی) 7- خانواده ( 2 مقوله فرعی )، 8- اهداف آموزشی و محتوای تدریس (1 مقوله فرعی)، 9- منابع (2 مقوله فرعی)، 10- روش تدریس (2 مقوله فرعی). در پایان پژوهش بر اساس داده های به دست آمده پرسشنامه ای ساخته شد و بین 288 نفر از دانش آموزان متوسطه ی پسرانه شهرستان آذرشهر که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، اجرا شد. داده ها با آزمون تی تک متغیره تحلیل عاملی تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میانگین وضعیت موجود کیفیت مدارس به صورت معناداری بالاتر از میانگین متوسط جامعه می باشد و در وضعیت مطلوب می باشد به جز دو عامل امکانات و تجهیزات و عامل اهداف آموزشی و محتوای تدریس که پایین تر از میانگین متوسط جامعه می باشند و در حد مطلوبی نبودند.
|
Researchers
|
Rouhollah Mahdiuon (Primary Advisor)، Behboud Yarigholi (Advisor)
|