Title
|
رابطه خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری با یادگیری غیررسمی: آزمون نقش میانجی یادگیری رسمی در بین کارکنان شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
خودکارآمدی شغلی، انگیزش یادگیری، یادگیری غیررسمی
|
Abstract
|
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری با یادگیری غیررسمی و آزمون نقش میانجی یادگیری رسمی در بین کارکنان شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی می باشد که در مجموع دارای 400 نفر کارمند بود. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که جهت اطمینان از برگشت پرسشنامه ها تعداد 205 پرسشنامه در جامعه آماری توزیع و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی مورد تجزیه و تحلیل و مطالعه قرار گرفت. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و بطور مشخص مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری می باشد. اطلاعات مورد نیاز برای هر متغیر با استفاده از پرسشنامه های استاندارد، مطابق آنچه در ادامه می آید جمع آوری شد: یادگیری غیررسمی با استفاده از پرسشنامه ی لوهمن(2005)؛ خودکارآمدی شغلی با استفاده از پرسشنامه ماسلی(2008)؛ انگیزش یادگیری با استفاده از پرسشنامه تارنو(2001) و یادگیری رسمی با استفاده از پرسشنامه جاکوبس و پارک(2009). تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS16 و LESREL8.5 صورت گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که بین متغیرهای خودکارآمدی شغلی(متغیر مستقل اول) و یادگیری غیررسمی(متغیر وابسته) رابطه مستقیم و معناداری وجود ندارد. همچنین بین متغیرهای انگیزش یادگیری(متغیر مستقل دوم) و یادگیری غیررسمی نیز رابطه مستقیم و معناداری وجود نداشت. اما بین متغیرهای یادگیری رسمی(متغیر میانجی) و یادگیری غیررسمی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت بدین معنا که افزایش در یادگیری رسمی منجر به افزایش در یادگیری غیررسمی می گردد. همچنین هر کدام از متغیرهای خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری بطور مستقیم با یادگیری رسمی رابطه معناداری داشتند. متغیرهای خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری بواسطه نقش میانجی یادگیری رسمی با یادگیری غیررسمی رابطه غیرمستقیم و معناداری داشتند. بنابراین براساس یافته های پژوهش نقش میانجی یادگیری رسمی در رابطه بین متغیرهای مستقل (خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری) با یادگیری غیررسمی تایید شد و رابطه مستقیم بین متغیر یادگیری رسمی نیز با متغیر یادگیری غیررسمی تایید گردید. اما مسیر مستقیم خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری با یادگیری غیررسمی تایید نشد بلکه رابطه این م
|
Researchers
|
Abolfazl Ghasemzadeh (Primary Advisor)، Rouhollah Mahdiuon (Advisor)
|