Title
|
امکان سنجی برنامه ریزی درسی مدرسه محور در نظام برنامه ریزی درسی از دیدگاه خبرگان آموزشی
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
برنامه ریزی درسی مدرسه محور، تمرکززدایی، کیفیتبخشی آموزشی.
|
Abstract
|
هدف اصلی این پژوهش، امکانسنجی برنامه ریزی درسی مدرسه محور در نظام برنامه ریزی درسی از
دیدگاه خبرگان آموزشی استان آذربایجان شرقی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع زمینهیابی و جامعه
آماری پژوهش کارشناسان مسؤول و معاونین آموزشی دوره متوسطه نواحی پنجگانه شهر تبریز، مناطق
آموزشی (آذرشهر، گوگان، اسکو و خواجه) و اساتید علوم تربیتی دانشگا ههای تبریز، آزاد واحد تبریز،
فرهنگیان و شهید مدنی آذربایجان بودند. نمونه پژوهش شامل 42 نفر کارشناسان مسؤول و 44 نفر از
اساتید طبق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. دادهها
از طریق دو پرسش نامه محقق ساخته گردآوری شد. برای تعیین روایی، از روایی صوری و محتوایی استفاده
گردید. پایایی پرسش نامه ها به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای
تک نمون های نشان t دو نمونه مستقل وآزمون فریدمن استفاده شد. نتایج آزمون t ، تک نمونه ای t آماری
داد که تمرکززدایی از نظام برنامه ریزی درسی، کیفیت بخشی آموزشی و اجرای برنامه ریزی درسی مدرسه
محور با توجه به توانمندی ها و ظرفیتهای مدارس ازطریق برنامه ریزی درسی مدرسه محور امکان پذیر
دو نمونه مستقل نشان داد از نظراساتید و کارشناسان مسؤول t درحالی که نتایج آزمون .(P≤0/ است ( 05
در امکان تمرکززدایی از نظام برنامه ریزی درسی و اجرای برنامه ریزی درسی مدرسه محوربا توجه به
اما در کیفت بخشی آموزشی از ،(P≤0/ توانمندی ها و ظرفیتهای مدارس تفاوت معناداری وجود داشته( 05
.(P≥0/ طریق برنامه ریزی درسی مدرسه محور بین دو گروه تفاوت وجود ندارد( 05
|
Researchers
|
moosa piri (First Researcher)، (Second Researcher)
|