Title
|
رابطه اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با توانمندسازی روان شناختی معلمان
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
اخلاق حرفه ای، اعتماد سازمانی، توانمندسازی روان شناختی
|
Abstract
|
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی بر توانمندسازی روان شناختی معلمان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس دوره متوسطه اول تحصیلی دولتی در سال تحصیلی 1393-1392 در نواحی 5 گانه آموزش وپرورش تبریز، به تعداد 2100 نفر است. نمونه موردنظر طبق جدول مورگان 322 نفر می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای و نسبتی انتخاب شدند. روش پژوهش در این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های اخلاق حرفه ای، اعتماد سازمانی سید جوادین (1388) و پرسشنامه توانمندسازی روان شناختی اسپریترز (1995) استفاده شد. ضرایب پایایی این پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ برای اخلاق حرفه ای (93/0=α)، اعتماد سازمانی (88/0=α) و توانمندسازی روان شناختی (87/0=α) به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار 22SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین اخلاق حرفه ای و مؤلفه های آن با توانمندسازی روان شناختی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. بین اعتماد سازمانی و توانمندسازی روان شناختی معلمان نیز رابطه مثبت معناداری دیده شد. همچنین نتایج آزمون رگرسیون حاکی از تأیید رابطه خطی برای پیش بینی توانمندسازی روان شناختی از روی اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی بود. در انتها نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین معلمان زن و مرد ازلحاظ متغیرهای مسئولیت پذیری، صادق بودن، عدالت، وفاداری، برتری جویی و رقابت، احترام به دیگران، همدردی با دیگران و اعتماد سازمانی تفاوت معنادار وجود داشت درحالی که ازنظر رعایت ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و توانمندسازی روان شناختی تفاوت معناداری وجود نداشت.
|
Researchers
|
Sirous Asadian (First Researcher)، (Second Researcher)، Abolfazl Ghasemzadeh (Third Researcher)
|