Abstract
|
مقدمه
امروزه نظام آموزشی، سازمانی است که خطیرترین نقش را در جامعه ایفا می نماید. از طرفی هنجارها و ایده آل های جامعه را به نسل جدید انتقال می دهد و در تلاش است تا متناسب با زمان و همگام با پیشرفت فنّاوری به آموزش و پرورش افراد جامعه و حل مسایل اقدام نماید. در میان مجموعه فعّالیّتهایی که برای تعلیم و تربیت دانش آموزان و ورزشکاران انجام میشود، بیشترین سهم به تدریس معلم و مربی در کلاس اختصاص مییابد. تدریس هم علم است و هم هنر و معلم یا مربی باید از علم و هنر آن برخوردار باشد. تدریس تنها رابطهی معلم یا مربی با دانش آموز یا ورزشکار برای انتقال معلومات نیست. تدریس مفاهیم مختلفی را همانند نگرشها، گرایشها، باورها، عادتها، شیوههای رفتاری و به طورکلی انواع تغییراتی که در فراگیران ایجاد میشود را در بر می گیرد.
در چند دهه گذشته ویژگیهای معلمان و مربیان و ارتباط آن با چگونگی عملکرد آنان در فرآیند آموزش، نظر بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. چرا که بخش اعظم یادگیری دانش آموزان و ورزشکاران را باید در آنچه در محیط یاددهی- یادگیری، به منصه ظهور میرسد جستجو کرد. بنابراین، یکی از مؤثرترین و کارسازترین مؤلفههای نظام آموزشی را معلمان و مربیان تشکیل میدهند و عملکرد و سلوک حرفهای آنها بیش از هر چیز در روشهای تدریس آنها متجلی خواهد شد. در واقع، معلمان و مربیان ازجمله ارکان اساسی نظام آموزش بوده که باعث پروراندن نیروهای کارآمد در جامعه می شوند. در جهان امروز همگام با دگرگونیهای پرشتاب و توسعهی حیرتآور دانش و فنآوری و فرهنگ، آموزش دانش و فنآوری توسعه و تحول یافته است. با بررسیهای علمی، اهمیّت روز افزون روشهای تدریس همچون دیگر دانشها و پژوهشها روز به روز بیشتر نمایان میگردد. از این رو نگارش کتابی که بتواند راهگشای معلمان و مربیان در تدریس و انتقال مفاهیم به دانش آموزان و ورزشکاران باشد و آنها را هم از نظر علمی و عملی و هم از نظر نگرشی و رفتاری برای آینده آماده و محیا نماید، امری ضروری و مهم می نماید. کتاب حاضر شامل مباحث مختلفی در زمینه تدرس و آموزش بویژه در حیطه علوم ورزشی است که ماحصل تجربه چندین ساله تدریس و آموزش مولفین در رشته علوم ورزشی در مراکز مختلف آموزشی از مدارس تا دانشگاه و هم چنین در باشگاه های ورزشی است. امید است کتاب حاضر بتواند در حوزه تدریس و آموزش تربیت بدنی و علوم
|