Title
|
مطالعه و بررسی عددی تاثیرانفجار سطحی بر دیواره های بتنی ایستگاه مترو زیرزمینی با لایه های متفاوت کامپوزیت الیافی توانمند
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
انفجار سطحی ـ سازه بتنی ـ ایستگاه مترو
|
Abstract
|
(در حال انجام)
مقدمه:
امروزه به علت استفاده روز افزون از فضاهای زیرزمینی سطحی در طراحیهای شهری، بررسی رفتار سازه های مدفون کم عمق بسیار مورد
توجه می باشد. با توجه به اهمیت توسعه سامانه های پدافند غیر عامل خصوصا در محدوده ساخت و ساز شهری، بررسی و تحلیل این سازه
ها در اثر انفجارهای سطحی دارای اهمیت خاصی میباشد.
از این رو در این پژوهش تلاش میگردد تا با بررسی وضعیت یک ایستگاه مترو وضعیت پایداری و ایستایی این سازه مدفون تحت تاثیر بار های انفجاری محتمل ناشی از انفجارات تروریستی یا برخورد راکت و یا به هر علت دیگر را مورد بررسی قرار دهیم و چگونگی توزیع تنش در سازه مرجع محاسبه و ناحیه های بحرانی سازه شناسایی شوند . پس از آن با اتخاذ روشهای مقاوم سازی روی سازه ایستگاه مترو اثر ناشی از بار و موج انفجار را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم و عملکرد سازه تقویت شده را با سازه مرجع مورد مقایسه قرار دهیم.
ایستگاه های مترو بصورت های هوایی و رو زمینی و زیر زمینی اجرا میگردند که سازه مورد مطالعه ما از نوع زیر زمینی خواهد بود
ایستگاههای زیرزمینی در کل به سه دسته تقسیم میگردند.
دسته اول ایستگاههای کم عمق هستند که عمق ریل تا سطح زمین 10 تا 15 متر است. دسته دوم و سوم ایستگاههایی هستند که عمق ریل تا سطح زمین به ترتیب 15 تا 25 متر و بیش از 22 متر می باشد. انواع این ایستگاهها می توانند بصورت چند طبقه زیر زمین اجرا گردند
بنابراین ارتفاع این ایستگاههای زیرزمینی بستگی به طبقاتی بودن مترو از ارتفاع 7 یا 8 متری شروع و تا عمق های بیشتر وجود داشته باشد
طول ایستگاه های انجام شده معمولا بیش از 100 متر هستند و عرض ایستگاهها نیز به طور معمول 18 و 24 متر هستند.
سازه این نوع از ایستگاه ها عمدتا از بتن مسلح به دلیل مقاومت فشاری بالاست.
|
Researchers
|
Behnam Toosi nezhad (Student)، Abdolhossein Fallahi (Primary Advisor)
|