Title
|
بررسی اثرات هندسی جت مخالف در حفاظت حرارتی دماغه موشک های ماوراء صوت
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
حفاظت حرارتی، جت مخالف، جریان ماوراء صوت
|
Abstract
|
مبحث جریان ماوراصوت شامل شاخه ها و جزییات بسیار مختلف و متنوعی می شود ولی موضوع مورد بحث ما بحث حفاظت از وسیله ای است که در این جریان حرکت می کند و به سبب سرعت بالا و نیروی اصطکاک شدید تولید حرارت و گرمای زیادی می کند. بنابرین تحقیقات و پژوهش های نظری و تجربی فراوانی پیرامون نحوه طراحی و ساخت سیستم های حفاضت حرارتی (Thermal Protection Systems یا TPS) صورت گرفته است. در پرواز های فراصوت و ابر صوت پیشبینی گرمایش آیرودینامیکی و طراحی سیستم حفاظت حرارتی مناسب بسیار حائز اهمیت می باشد. سفال ها یا کاشی های نسوز و همچنین ساختار هایی که به بُرنده های حرارت مشهورند بصورت عمومی و معمول به عنوان سیستم حفاظت حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند ولی به سبب اینکه قابلیت استفاده دو باره یا چند باره را ندارند نمیتوان در تمامی موارد از آن ها بهره گرفت. پژوهش حاضر سیستم جت مخالف که قابلیت استفاده مکرر و چندین باره را فراهم می آورد را پیشنهاد می کند. در واقع این روش همان کاری را می کند که اسپایک مکانیکی (Mechanical Spike) نصب شده در دماغه اجسام ماوراصوت انجام می دهد. جت مخالف همانند یک اسپایک آیرودینامیکی، موج شوک جدا شده از دماغه را از آن و ناحیه باز چرخش دور می کند که در کاهش میزان حرارت دماغه بسیار تاثیر گذار است. در میدان جریان جت مخالف تشکیل یک صفحه ماخ و سطح برخورد با جریان آزاد می دهد. در ادامه لایه جت به سطح بدنه متصل می شود و ناحیه باز چرخش را بین نقطه اتصال دوباره لایه جت به بدنه و خروجی نازل به وجود می آورد. شدت فشار کل جت مخالف نسبت فشار کل جریان آزاد سه نوع حالت پایا و ناپایا و گذرا را برای میدان جریان به وجود خواهد آورد که هر کدام طبق شرایط و فاکتور های دخیل مورد بررسی قرار می گیرند.
|
Researchers
|
Amirmasood Salmandokht mamagani (Student)، Mir yoseph Hashemi (Primary Advisor)
|