Title
|
مقایسه روش های کنترل فشار بیشینه و کمینه ناشی از پدیده ضربه قوچ در ایستگاه های پمپاژ فشار قوی
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
ایستگاه پمپاژ، ضربه قوچ، روش مشخصه، محفظه هوایی
|
Abstract
|
ضربه قوچ یکی از پدیده های مخرب هیدرودینامیکی است که در بیشتر ایستگاه های پمپاژ، خطوط انتقال آب و نیروگاه های برق آبی ایجاد می شود. وقوع این پدیده باعث ایجاد فشارهای غیرعادی و بروز پدیده کاویتاسیون شده و در نهایت با ترکیدن لوله ها موجب خرابی کلیه قسمت های سیستم می شود. بنابراین بررسی دقیق پدیده ضربه قوچ، به عنوان یکی از مراحل اولیه و اصلی طراحی به شمار می رود تا با شناخت کامل اثر آن، تأسیسات هیدرولیکی از خطرات این پدیده مصون بمانند. برای کنترل اثرات سوء این فرآیند، روش ها و تجهیزات متعددی پیش بینی شده است. در بعضی از مواقع به کارگیری یک روش کافی است ولی در پاره ای از موارد ترکیب دو یا چند روش ضروری به نظر می رسد. در مقاله حاضر، پدیده ضربه قوچ در ایستگاه پمپاژ فشار قوی جنوب شهر مشهد مورد مطالعه قرار گرفته و معادلات حاکم بر پدیده با اعمال روش مشخصه تحلیل گردیده اند. به منظور مقایسه تأثیر روش های مختلف در کنترل فشارهای ناشی از ضربه قوچ، ایستگاه پمپاژ مورد نظر با در نظر گرفتن وجود چرخ طیار، محفظه هوا، مخزن موج گیر و ترکیبی از محفظه هوا و مخزن موج گیر مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج حاصل شده، کاربرد محفظه هوایی به عنوان بهترین روش کنترل فشارهای ناشی از ضربه قوچ قابل توصیه می باشد.
|
Researchers
|
Yousef Hassanzadeh (First Researcher)، Nazila Kardan (Second Researcher)، Mehran Hassanzadeh (Third Researcher)، Javad Zamaniyan (Fourth Researcher)
|