Title
|
تاثیر تمرینات جسمانی و هماهنگی برکاهش اختلالات رفتاری کودکان کم توان ذهنی
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
تمرینات جسمانی، تمرینات هماهنگی، اختلال رفتاری، عقب مانده ذهنی
|
Abstract
|
هدف: تحقیق حاضر بر آن است که تاثیر یک سری تمرینات آمادگی جسمانی و هماهنگی را بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان کم توان ذهنی بررسی نماید. روش بررسی: 38 دانش آموز کم توان ذهنی (29 دختر و 9 پسر) با میانگین سنی7/1±14 به صورت نمونه های در دسترس انتخاب و با استفاده از پیش آزمون، پس آزمون تاثیر تمرینات آمادگی جسمانی و هماهنگی بر کاهش اختلالات رفتاری این کودکان مورد سنجش قرار گرفت. در پیش آزمون از پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر(2000) استفاده شد. در ادامه تمرینات جسمانی و هماهنگی به مدت 6 هفته و 5 روز در هفته ارایه شد. در پس آزمون که یک روز بعد از آخرین روز تمرین بود، مجددا پرسشنامه برای همه آزمودنی ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: میانگین پیش آزمون برابر37/16±68/37 و میانگین پس آزمون برابر86/11±13/21 بود که این کاهش از لحاظ آماری در سطح 001/0>p معنی دار بود. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که اختلالات رفتاری کودکان کم توان ذهنی تحت تاثیر تمرینات جسمانی و هماهنگی کاهش یافته است. نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت این تمرینات به افزایش سلامت روان منجر می شود و در کاهش اختلالات رفتاری کودکان کم توان ذهنی نقش موثری دارد. این نتایج نشان می دهد که دست اندر کاران امور بهداشت و سلامت کودکان کم توان ذهنی و سازمان بهزیستی در خصوص تمرینات ورزشی خصوصا تمرینات جسمانی و هماهنگی اهتمام داشته و از این تمرینات به عنوان عامل تاثیرگذار در بهبود رفتاری افراد کم توان ذهنی استفاده نمایند.
|
Researchers
|
Yousef Yavari (First Researcher)، mehran soleymani (Second Researcher)، Roghayeh Fakhrpour (Third Researcher)، maryam asadi farsani (Fourth Researcher)
|