Research Specifications

Home \تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی ...
Title تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه
Type of Research Article
Keywords سازگاری تحصیلی، انگیزش تحصیلی، آموزش مهارتهای ارتباطی
Abstract هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه بود. روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه مدارس شهر ایلخچی 1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 52 دانشآموز بود که به - می باشند که در سال تحصیلی 96 روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ( 25 نفر) و گروه کنترل ( 27 نفر) گمارده شدند. ابزار جمعآوری داده ها پرسشنامه سازگاری تحصیلی و انگیزش تحصیلی بود که تمام آزمودنیها در مرحله پیش آزمون آن را تکمیل کردند، سپس برنامه آموزش مهارت های ارتباطی برای گروه آزمایش در هشت جلسه اجرا شد و در نهایت، پس آزمون از تمام گروه های گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی بر انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه تأثیر دارد. در واقع آموزش مهارتهای ارتباطی باعث افزایش انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و سازگاری تحصیلی شده و میزان بیانگیزشی را در دانش آموزان کاهش می دهد.
Researchers Jafar Bahadorikhosroshahi (First Researcher)، Ramin Habibi (Second Researcher)