Research Specifications

Home \حل سازی کنسانتره کالکوپریت ...
Title حل سازی کنسانتره کالکوپریت معدن سونگون در محیط اسید سولفوریک- هیدروژن پراکسید- ایزوپروپیل الکل به عنوان یک محیط حل سازی نوین
Type of Research Presentation
Keywords کالکوپیریت، حل سازی، عامل اکسیدکننده، ایزوپروپیل الکل، هیدروژن پراکسید
Abstract با توجه به مشکلات روش های حرارتی در استخراج مس و از سوی دیگر دشواری حل سازی کالکوپیریت در محیط های حل سازی متداول، ابداع محیط های حل سازی جدید و مؤثر تر اهمیت ویژه ای یافته است. در این مقاله از محیط سولفاتی استفاده شده است و از هیدروژن پراکسید به عنوان عامل اکسید کننده و از ایزوپروپیل الکل به عنوان عامل پایدار کننده هیدروژن پراکسید استفاده شده است. اثرات غلظت اسید سولفوریک، غلظت هیدروژن پراکسید، دمای حلسازی و در نهایت اثر غلظت ایزوپروپیل الکل بر میزان انحلال مس از کنسانتره کالکوپیریت معدن سونگون با 27 درصد وزنی مس مورد بررسی قرار گرفت . نتایج نشان داد که افزایش هر چهار عامل مذکور تاثیر مثبتی بر میزان انحلال مس می گذارند ولی تاثیر عامل ایزوپروپیل الکل مشهود تر می باشد. ملاحظه شد که حضور 2 مولار ایزوپروپیل الکل درصد انحلال مس را بعد از 120 دقیقه به 4 / 72 درصد افزایش می دهد در حالیکه در غیاب آن از 40 درصد تجاوز نمی کند. غلظت اسید سولفوریک 5 / 1مولار، هیدروژن پر اکسید 2 مولار، ایزوپروپیل الکل 2 مولار و دمای 65 درجه سانتیگراد به عنوان شرایط بهینه تعیین شد. بررسی های تفرق اشعه ایکس و میکروسکوپ الکترونی روبشی به همراه آنالیز نقطه ای حل شدن کالکوپیریت را نشان داده و در پسماند حل سازی حضور پیریت و گوگرد عنصری را تایید می کند.
Researchers Hossein Moghanni (First Researcher)، mozammel Mahdi (Second Researcher)، Mostafa Aghazadeh Ghomi (Third Researcher)