Research Specifications

Home \تحلیل محتوای کتب درسی مطالعات ...
Title تحلیل محتوای کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی به لحاظ توجه به مفهوم حقوق بشر
Type of Research Presentation
Keywords تحلیل محتوا، مفاهیم حقوق بشر، مطالعات اجتماعی،دوره ابتدایی.
Abstract هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مفهوم حقوق بشر در محتوای کتب درسی مطالعات اجتماعی در دوره ابتدایی بوده است. روش این بررسی به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، تحلیل محتوا می باشد. جامعه هدف در این بررسی کلیه محتوای کتب مطالعات اجتماعی پایه های چهارم، پنجم و ششم دوره ابتدایی است، بر این اساس در این مطالعه، نمونه گیری نداریم که به حالت نمونه در دسترس)سرشماری( اطلاق می شود، چرا که تمام محتوای این کتب مورد تحلیل واقع گردیده است. ابزار گردآوری داده ها، سیاهه ای است مشتمل بر مفاهیم نشانگر حقوق بشر که روایی آن به اسناد مبانی نظری، منشور حقوق بشر و دیدگاه اساتید مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن با استفاد از ضریب توافقی 93/ به دست آمد. داده های گردآوری شده از سیاهه مذکور در راستای سوالات تحقیق با استفاده از فراوانی، درصد و جدول مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج به دست آمده در قالب میزان توجه به مفاهیم حقوق بشر بیانگر آن است که از بین مفاهیم حقوق بشردر محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی به تفکیک مولفه، بالاترین درصدمربوط به حقوقمدنی سیاسی، سپس مولفه حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و پایین ترین درصد مربوط به مولفه حقوق جمعی و گروهی است.
Researchers rahim ebrahimi (First Researcher)، Sirous Asadian (Second Researcher)، mostafa sheikhzadeh (Third Researcher)