Research Specifications

Home \مقایسه عملکرد لرزه ای قابهای ...
Title مقایسه عملکرد لرزه ای قابهای مهاربندی خارج از محور با تیر پیوند برشی قائم تک و جفت
Type of Research Thesis
Keywords قابهای مهاربندی خارج از محور،عملکرد لرزه ای،المان برشی قائم
Abstract ﻓﻠﺴﻔﻪ اﺻـﻠﯽ آﯾـﯿﻦﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎی ﻃﺮاﺣـﯽ لرزه ای ﺳـﺎﺧﺘﻤﺎنﻫـﺎ، ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ازﺧﻄﺮﻫﺎی ﺟﺎﻧﯽ و ﮐﻨﺘﺮل ﺧﺴﺎرات در ﻋﯿﻦ ﺻـﺮﻓﻪ اﻗﺘﺼــﺎدی اﺳــﺖ. ﺑﻨــﺎﺑﺮاﯾﻦ، ﺳـــﻪ ﻋﺎﻣــﻞ ﻣﻘﺎوﻣــﺖ، ﺳﺨـــﺘﯽ و ﺷﮑﻞ ﭘﺬﯾﺮی در ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺎزه ﺳـﺎﺧﺘﻤﺎنﻫـﺎ ﺗﺮﮐﯿـﺐ ﻣـﯽ ﺷـﻮد. ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺳﻪ ﭘـﺎراﻣﺘﺮ ﺳـﺎزه ای مذکور درآنﻫـﺎ ﺑـﻪ ﺧـﻮﺑﯽ ﺑﺮآورده ﺷﻮد، ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﺧـﻮﺑﯽ ﺑـﺮای ﻣﻘﺎﺑﻠـﻪ ﺑـﺎ زﻟﺰﻟـﻪ داﺷﺘﻪﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺳﯿﺴـﺘﻢﻫـﺎی ﺳـﺎزه ای ﭘـﺲ از ورود ﺑـﻪ ﻧﺎﺣﯿـﻪی ﻏﯿﺮﺧﻄﯽ، ﺑﻪ روشﻫـﺎی ﻣﺨﺘﻠـﻒ، اﻧـﺮژی زﻟﺰﻟـﻪ را ﺟــﺬب و ﻣـﺴﺘﻬﻠﮏ ﻣـﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪ ﺑﯿﺎن دﯾﮕﺮ، ﺳﺎزهﻫـﺎ درﺻـﺪی از ﻧﯿـﺮوی زﻟﺰﻟﻪ را ﺑﻪ ﺻـﻮرت اﻻﺳـﺘﯿﮏ، ﺗﺤﻤـﻞ ﻣـﯽﮐﻨﻨـﺪ و ﺑﻘﯿـﻪ را ﺑـﻪ ﺻﻮرت ﻏﯿﺮﺧﻄﯽ، ﺟﺬب و ﻣﺴﺘﻬﻠﮏ ﻣﯽﮐﻨﻨـﺪ. آﯾـﯿﻦﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎی ﻃﺮاﺣﯽ ﻟﺮزه ای ﺳﺎزهﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ اﯾﻦ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺳـﺎزهﻫـﺎ، مقدار ﻧﯿﺮوی زﻟﺰﻟﻪ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﺎزهﻫﺎ را ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﭼﺸﻢﮔﯿﺮ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽدﻫﻨﺪ. ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ﺳﺎزه ای ﻣﻌﻤﻮل در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﺟﺎﻧﺒﯽ در ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺧﻄﯽ و ﻏﯿﺮﺧﻄﯽ ﻣﺰﯾﺖﻫﺎ و ﻣﻌـﺎﯾﺒﯽ دارﻧﺪ. ﺑﺮای ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻗﺎب ﺧﻤﺸﯽ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ داﺷﺘﻦ ﻓﺎﺻـﻠﻪ زﯾﺎد آزاد ﺑﯿﻦ ﺳﺘﻮنﻫﺎ ﺑـﺮای ﺗﻌﺒﯿـﻪ ﺑﺎزﺷـﻮﻫﺎ، ﺳﯿﺴـﺘﻢ ﻣﻨﺎﺳـﺒﯽ اﺳﺖ؛ اﻓﺰون ﺑﺮ اﯾـﻦ در ﺻـﻮرت ﻃﺮاﺣـﯽ ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﻣـﯽﺗﻮاﻧـﺪ ﺷﮑﻞﭘﺬﯾﺮی ﻧﺴﺒﺘﺎً دﻟﺨﻮاﻫﯽ از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن دﻫﺪ وﻟـﯽ ﺑـﻪ ﺧـﺎﻃر ﺳﺨﺘﯽﺟﺎﻧﺒﯽ ﮐﻢ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﮑﻞ زﯾﺎدی در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﺟـﺎﻧﺒﯽ از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ. از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ، ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﻬﺎرﺑﻨﺪی ﻫﻤﮕـﺮا ﺳﺨﺘﯽ ﺟﺎﻧﺒﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻻﯾﯽ دارد وﻟﯽ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﮐﻤـﺎﻧﺶ اﻋـﻀﺎی ﺑﺎدﺑﻨﺪی در ﻓـﺸﺎر، اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ، ﺷﮑﻞﭘﺬﯾﺮی و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﺳﺘﻬﻼک اﻧـﺮژی ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﻧـﺪارد و از دﯾــﺪﮔﺎه ﻫﻨﺪﺳـﯽ ﻧﯿـﺰ ﺑـﺎ ﻧﯿﺎزﻫــﺎی ﻣﻌﻤﺎری ﺗﻨﺎﻗﺾ دارد مهاربندهای خارج از مرکز یک سیستم مقاوم باربر جانبی در ساختمانهای فولادی است که دارای سختی بالا در ناحیه الاستیک با انعطاف پذیری خوب و ظرفیت جذب انرژی در ناحیه پلاستیک می باشد. دو نوع مهاربندهای خارج از مرکز وجود دارد ، با توجه به نحوه قرارگیری تیر پیوند مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند قائم ، مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند افقی. مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند قائم از چرخش تیر اصلی تا اندازه ای جلوگیری کرده و سبب کاهش خرابی در سازه اصلی می شود . در اﯾﻦ پژوهش، ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺟﺪﯾﺪی ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد رﻓﺘـﺎر ﻗـﺎب ﻫـﺎی ﻣﻬﺎرﺑﻨﺪی ﺷﺪه ﺑﺮونﻣﺤﻮر ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯽﺷﻮد. اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ از دو تیر پیوند قائم ﮐﻪ ﺑﻪ دو اﻧﺘﻬـﺎی ﺗﯿﺮ ﭘﯿﻮﻧﺪ اﻓﻘﯽ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه و ﺑﻪ ﻋﻨﻮا
Researchers (Student)، Bahman Shervani Tabar (Primary Advisor)، Abdolhossein Fallahi (Primary Advisor)، Nader Hoveidae (Advisor)