Abstract
|
در بین آیین های هندویی در دوره حماسی سه مکتب بزرگ شیوایی وجود دارد. این سه مکتب عبارت اند از: ویرا شیوا، شیوا سیدانتا و شیوائیسم کشمیری. (Flood, p.210-215) در تفکر هندویی شیوائیسم اشاره دارد به نظام هایی متمایز ولیکن، از نظر تاریخی، مرتبط با الهیات، آداب و رسوم و اعتقادات مذهبی که در سرتاسر هند به عنوان تعالیم شیوا منتشر شده است. شیوایی کسی است که به چنین نظامی عمل می کند. اگر این واژه را به معنای پرستنده شیوا بگیریم شاید چندان دقیق نباشد؛ چرا که یک نفر شیوایی ممکن است در واقع پرستنده شیوا نبوده بلکه دوی را بپرستد.(هاردی،ص301) شیوائیسم کشمیری عبارت است از مجموعه آراء و عقاید شیوایی که در کشمیر به ظهور رسید. این مکتب فکری را شیوائیسم کشمیری نامیدند به این دلیل که همه آثاری که درباره
طرح پیشنهادی پایان نامه کارشناسی ارشد تاریخ:
شماره: شیوائیسم در دست است از آن نویسندگانی است که همگی به کشمیر تعلّق داشته اند. (راداکریشنان، تاریخ فلسفه ..، ج 1، ص 397) مبانی فکری این مکتب مبتنی بر "آگمه ها" است که بخش اعظمی از ادبیات شیوایی را به زبان سنسکریت یا تامیل تشکیل می دهند. (Dasgupta, vol 5, p. 20) شیوائیسم کشمیری سعی کرد که به مبانی رساله های "آگمه ها" صورت فلسفی بخشد و آن را با مباحث یکتاپرستی ودانته تلفیق دهد. گویا بنیانگذار این مکتب حکیمی به نام "واسوگوپتا"(vasugupta) بوده که در قرن نهم می زیسته است . (راداکریشنان،همان، ص 398 )
آبهینا واسگوپتا بزرگترین متفکر این مکتب است. (Lorenzen, vol 13, p10) وی که مصنّف شیوا سوتره بود(Lakshmanjoo, Siva sutras, p. 14) اولین کسی است که تعلیمات آگمه ای را معرفی کرد. قصد او از این کار نشان دادن چگونگی فهم وجود غایی یعنی شیوا بود. به همین دلیل، او در آثار خود نه دلیل فلسفی ارائه می دهد نه از اعتبار کتب دینی کمک می گیرد(راداکریشنان، ج1، ص398) بلکه بر مستقیم ترین تجربه واقعیّت بشری تأکید دارد که از طریق ریاضت و عمل به دست می آید. (راداکریشنان، ج1، ص397) . واسگوپتا در معرفی مکتب شیوای کشمیری دست به تصنیف کتب ارزنده ای زده است که ابعاد نظری و عملی مختلفی دارند. آثار تنتره لوکه، تنتره ساره مربوط به مسائل نظری است. اما تمرکز پاراتریم شیکا ویوارنه بیشتر بر مباحث عملی و پرستش است. (هاردی، ص380) در نظام شیوائیسم کشمیری ، وداها مرجع غایی به حساب نمی آی
|