Title
|
طراحی و ساخت یک نمونه درایو موتور محرک برای خودروی الکتریکی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
درایو موتور، خودروی برقی، شارژر باتری، مبدل های الکترونیک قدرت، کاهش آلودگی محیط زیست
|
Abstract
|
خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (Electric vehicle) به خودرویی گفته می شود که از باتری جهت نیروی محرکه به جای موتور درون سوز استفاده می کند. در این ماشین ها موتور در زیر بدنه قرار دارد.
اولین خودروهای برقی در قرن نوزدهم تولید شدند. تولید اینگونه خودروها با تولید انبوه اتومبیل احتراقی دچار افت شدید گردید. در دهه های 1970 و 1980 میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقمندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد. از سال 2008 میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری ها، مدیریت شبکه برق، نگرانی ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه ای تحول اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلی، کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. برخی از کشورها و دولت های مربوطه به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می کنند.
قوای محرک یک وسیله نقلیه الکتریکی شامل سه زیر مجموعه اصلی است: نیرو محرکه الکتریکی، منبع انرژی و کمک دهنده ساختار وسیله نقلیه الکتریکی به گونه ای است که بسته به ورودی هایی که از طریق پدال های گاز و ترمز اعمال می شوند، کنترل کننده وسیله نقلیه سیگنال کنترل مناسبی را به مبدل الکترونیکی قدرت ارسال می کند که وظیفه مبدل الکترونیکی قدرت، تنظیم توان جاری شده بین موتور الکتریکی و منبع انرژی می باشد. جریان توان برگشت، به دلیل احیای ترمز وسیله نقلیه الکتریکی رخ می دهد. این انرژی بازیافت شده می تواند در منبع انرژی ذخیره شود زیرا منبع انرژی قابلیت پذیرش این انرژی را دارد. اکثر باتری های وسایل نقلیه الکتریکی همچون ابرخازن ها و فلای ویل ها، به آسانی توانایی پذیرش انرژی بازیافت شده را دارند. واحد مدیریت انرژی با کنترل کننده وسیله نقلیه همکاری می کند تا احیای ترمز و انرژی بدست آمده از طریق آن را کنترل کند. این بخش همچنین با واحد سوخت گیری در ارتباط است تا آن را کنترل کند و میزان قابلیت استفاده از منبع انرژی را به تصویر بکشد. منبع توان کمکی، توان مورد نیاز با سطوح ولتاژهای مختلف را برای همه بخش های کمکی وسیله نقلیه الکتریکی تأمین می کند، مخصوصاً برای واحدهای کنترل کننده شرایط هوا و توان
|
Researchers
|
Hamid Keshavarzi (Student)، VAHID BEHJAT (Primary Advisor)، Ali Ajami (Advisor)
|