Title
|
تحلیل محتوای کتاب های دوره ی اول متوسطه از جنبه ی پرداختن به تعلیم و تربیت اقتصادی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
تعلیم و تربیت اقتصادی، برنامه ی درسی و دوره ی آموزش عمومی
|
Abstract
|
لی ترین هدف و منفعت یک جامعه پایدار که اقتصاد نیز از موارد مهم و تاثیرگذار آن است، توسعه ی کیفی است تا از این طریق بتوان ارزش ها و دانش صحیح و تخصص های لازم را در جهت ارتقای رشد و دست یابی به اهداف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و پایداری محیط به کار گرفت. در این راستا پرداختن به تعلیم و تربیت اقتصادی می تواند در ارائه و فهم تحلیل های اقتصادی به افراد کمک کند. آموزش اقتصاد و یا به بیان علمی تحقق اهداف شناختی، گرایشی و رفتاری در حوزه ی اقتصادی که از آن به طور عام به عنوان تعلیم و تربیت اقتصادی نام برده می شود، بسیار شناخته شده و به لحاظ حجم ادبیات و تجارب حاصله در دنیای امروز، مهم محسوب می گردد. هزاران مرکز آموزشی و صدها انجمن و مرکز ملی و بین المللی با حجم ادبیاتی قریب به صدها کتاب و هزاران مقاله در سال به طور تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند و صدها میلیون یادگیرنده را چه به عنوان دانش آموز در مدرسه و چه در قالب مخاطبان رسانه های جمعی از مقاطع کودکستان تا دبیرستان و بالاتر تحت پوشش مستقیم و غیرمستقیم برنامه های درسی اقتصاد قرار می دهند. تنها در آمریکا بالغ بر دویست و پنجاه مرکز غیرانتفاعی آموزشی و فرهنگی در زمینه ی تعلیم و تربیت اقتصادی به کار مشغول اند و در این زمینه مجلات تخصصی منتشر می کنند. این در حالی است که در داخل کشور ما از گذشته هنوز کم نیستند کسانی که آموزش اقتصاد را منحصرا رشته های دانشگاهی می دانند. کتاب خانه ها و مراکز علمی کشور نیز در زمینه ی مباحث تخصصی مربوط به اصول و قواعد طراحی برنامه های درسی اقتصاد و روش ها و تکنیک های یاددهی-یادگیری از فقر نسبی پژوهشی و منابع مطالعاتی رنج می برند. هم چنین، تصور رایج از تعلیم و تربیت اقتصادی، تصوری است ابتدایی، بعضا غلط و عاری از ملاحظات و کارکردهای خاص مورد نظر ادبیات اقتصادی؛ یعنی ادبیاتی که غایت آن فرهنگ سازی و مدیریت رفتار اقتصادی شهروندان باشد (پیغامی و طغیانی، 1395). از سویی امروزه بیش از هر زمان دیگری فارغ التحصیلان باید با مفاهیم اقتصادی آشنا باشند تا برای دانشگاه، مشاغل و مسئولیت های زندگی آمادگی داشته باشند. آن چه مسلم است نقش نظام های آموزشی، مدرسه و کتاب های درسی در ایجاد، رشد و توسعه ی سواد اقتصادی در جوامع امروزی بیش از پیش اهمیت می یابد.
بنابراین اهمیت و جایگاه کتاب های درسی باعث شده است که صاحب نظران و
|
Researchers
|
(Student)، moosa piri (Primary Advisor)، Sirous Asadian (Advisor)
|