Title
|
شناسایی مشکلات آموزشی و پرورشی معلمان چند پایه و ارائه راهکارهای توانمند سازی برای رفع مشکلات
در استان آذربایجان غربی
|
Type of Research
|
Project
|
Keywords
|
آموزش و پرورش، معلمان چند پایه، توانمندسازی، مشکلات
|
Abstract
|
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مشکلات آموزشی و پرورشی معلمان چند پایه و ارائه راهکارهای توانممندسازی برای رفع مشکلات در استان آذربایجان غربی بود. برای انجام پژوهش از دو رویکر کیفی و کمی استفاده شد. در رویکرد کیفی از دو روش دلفی و تحلیل محتوا و در رویکرد کمی از روش توصیفی – پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش معلمان چند پایه استان آذربایجان غربی در مناطق 24 گانه آموزشی به تعداد 1503نفر(629 نفرزن و 874 نفر مرد) بودند. این پژوهش دارای دو نمونه آماری بود که برای تهیه و ساخت ابزار اندازه گیری 42 نفر معلم چند پایه به روش نمونه گیری در دسترس و برای اجرای ابزار اندازه گیری در روی نمونه منتخب پس از تعیین حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 284 نفر(191 نفر مرد و 93 نفر زن) از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی استفاده شد. با توجه به هدف پژوهش از دو ابزار اندازه گیری برای جمع آوری داده های مورد نیاز استفاده شد. 1. پرسشنامه باز پاسخ جهت شناسایی انواع مشکلات آموزشی و پرورشی معلمان چند پایه 2. مقیاس طراحی شده مشکلات آموزشی و پرورشی معلمان چند پایه. برای تعیین روایی صوری و محتوایی مقیاس مشکلات آموزشی و پرورشی معلمان چند پایه از متحصصان فن و پایایی ابزار اندازه گیری بوسیله ضریب آلفای کرانباخ 918/0 محاسبه شد.نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که کلیه مشکلات معلمان چند پایه را می توان در شش عامل؛ امکانات و فرصت ها، راهبردهای آموزشی، عوامل زمینه ای، ترکیب دانش آموزان، فضای آموزشی و ارتباط با دانش آموزان دسته بندی کرد. هم چنین نتایج آزمون تی دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که بین دیدگاه معلمان نمونه آماری با توجه به متغیرهای زمینه ای(جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت) تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد
|
Researchers
|
moosa piri (First Researcher)
|