Title
|
راهبردهای یادگیری خود - تنظیمی و تأثیر آموزش آن در حل مسائل ریاضی دانش آموزان متوسطه
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
راهبردهای یادگیری خود ـ تنظیمی، حل مسائل ریاضی، دانش آموزان
|
Abstract
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی و تأثیر
آموزش آن بر حل مسائل ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی انجام
شده است. علاوه براهمیت موضوعی درس ریاضی، ضعف اساسی دانش آموزان در این
درس و تأثیر راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی در پیشرفت تحصیلی، پرداختن به این
موضوع را ضرورت میبخشد. با توجه به موضوع و هدف پژوهش حاضر، برای دستیابی به
اطلاعات مورد نیاز دو مطالعه در قالب دو روش علی مقایسه ای و طرح مصالحهای انجام
شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر دانش آموزان دختر و پسر پایه اول مقطع متوسطه
استان آذربایجان شرقی بوده است. در مطالعه اول تحقیق حاضر از روش نمونه گیری
خوشه ای و در مطالعه دوم از روش هدفمند استفاده شده است. در مطالعه اول 172 نفر و
در مطالعه دوم 85 نفر در تحقیق شرکت داده شدند. در این پژوهش به منظور سنجش
متغیرها از دو ابزار آزمونهای موازی ریاضی و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری
استفاده شده است. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شدهاند. ( MSLQ)
مستقل برای تحلیل داده ها در سطح t آزمونهای تحلیل واریانس یک راهه، توکی و
استنباطی محاسبه شده اند. از یافته های پژوهش حاضر می توان چنین استنباط کرد که اولاً
دانش آموزان قوی از نظر ریاضی دارای مهارتهای یادگیری خود-تنظیمی بالاتر هستند و
بهتر از دانش آموزان دیگر از رفتارهای خود-نظارتی و انگیزشی برای فائق آمدن بر
دشواریها سود می جویند. ثانیاً آموزش راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی در بهبود عملکرد
دانش آموزان ضعیف اثر گذار است و باید به طور جدی مورد توجه مربیان و دبیران
ریاضی قرار بگیرد.
|
Researchers
|
Behzad Shalchi (First Researcher)، Yousef Rezapour (Second Researcher)، Jalil Babapour Kheirodin (Third Researcher)، Mohammad Asle Mohammad Alizade Sardrodi (Fourth Researcher)، - - (Fifth Researcher)
|