Title
|
تناسب حجم و دشواری مفهومی دروس ریاضی و مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی با زمان اختصاص یافته در جدول دروس
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
تناسب – حجم –دشواری مفهومی – زمان اختصاص یافته – جدول دروس
|
Abstract
|
نظام های آموزشی درونداد هایی دارند، یکی از مهم ترین آن ها که همزمان در اختیار فراگیر و معلم قرار می گیرد و معیاری برای سنجش یادگیری فراگیران محسوب می گردد کتاب های درسی می باشد .کتاب های درسی مطلوب قادر خواهند بود تا سبب یادگیری بهتر و عمیق تر دانش آموزان شده و نقشه ی راهی برای آموزش کارا تر معلمین به شمار آید( نوریان 1394).
زمان مهمترین منبع آموزش است. از نظر معلمان و مربیان زمان تنها عامل محصور کننده تدریس و یادگیری به شمار می رود. به همین دلیل باید نهایت استفاده را از آن برد و هرگز نباید هدر رود (آقازاده و احدیان، 1378 .( از نظر اسمیت (2000 )تفاوت بین زمان آموزشی و محتوای آموزشی، موضوع مورد علاقه همیشگی دانشمندان بوده است. گرچه جدا کردن این دو از نظر مفهومی مشکل است، مدت زمانی که به آموزش اختصاص داده می شود، غالبا به عنوان یک موضوع جداگانه در روند تحقیقات درنظر گرفته می شود (آباذری،1384) . از نظر اسمیت می توان زمان را به عنوان ظرف آموزش در نظر گرفت که به عنوان مقوله ای جدا و قبل از انتخاب محتوا و اهداف تعیین می شود.
به عبارت دیگر، اگرچه می توان عناصر مختلف دخیل در فرآیند آموزش را به صورت جدا گانه تبیین کرد، اما با توجه به پیوند معنادار بین حجم و دشواری محتوای آموزش و زمان، بررسی تناسب این مولفه های اساسی از ضرورت های پژوهشی و مطالعاتی نظام های آموزشی به شمار می رود. اگرچه نمی توان اهمیت نقش سایر عناصر از جمله ارزشیابی و روش تدریس را نادیده انگاشت. از آنجا که درس ریاضی به عنوان یکی از دروس پایه و همچنین درس مطالعات اجتماعی از دروس اصلی در زمینه بررسی انسان و جامعه انسانی است، بررسی این دروس ضرورت خاصی در دوره ابتدایی و حتی مقاطع بالاتر پیدا می کند و با توجه به اهمیت عنصر زمان در یادگیری، حجم زیاد و دشواری محتوای کتاب های ریاضی و مطالعات اجتماعی پایه ششم و نظر برخی از متخصصان در مورد کافی نبودن زمان آموزشی جهت تدریس کتب مذکور اقدام به تحقیق در این حوزه را ضروری دانستم.
پژوهش حاضر از لحاظ نظری پیرامون نکاتی در مورد زمان اختصاص یافته به دروس دروس ریاضی و تعلیمات اجتماعی پایه ششم (و تناسب آن با حجم و دشواری مفهومی )بحث خواهد کرد. نتایج حاصل از پژوهش می تواند به طور کاربردی برای متخصصان و مسئولان، برنامه ریزان درسی، آموزگاران و گروه های آموزشی قابل استفاده باشد.
|
Researchers
|
(Student)، moosa piri (Primary Advisor)، Behboud Yarigholi (Advisor)
|