Title
|
سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
|
Type of Research
|
Project
|
Keywords
|
دانشجویان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، سواد اطلاعاتی
|
Abstract
|
مقدمه: سواد اطلاعاتی یک عنصر اساسی در توسعه یادگیری مستقل و مؤثر در آموزش عالی قرن 21 است. هدف این پژوهش سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود. بعلاوه سنجش میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان بر اساس متغیرهای آموزشی و جمعیت شناختی نیز مدنظر بود. روش: این پژوهش کاربردی، با رویکرد کمی و به روش پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعه آماری دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و نمونه 379 نفر بود. تحلیلهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، تی- مستقل و تحلیل واریانس) با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان اساس پنج استاندارد، 48/2 بود. بر اساس یافته های آزمون همبستگی پیرسون با اطمینان 99 درصد بین سواد اطلاعاتی دانشجویان، انگیزش یادگیری وجود داشت. همچنین با اطمینان 99 درصد رابطه مثبت و معنی داری بین سواد اطلاعاتی و معدل دانشجویان وجود داشت. بر اساس آزمون تی- مستقل تفاوت معنی داری در میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان دختر و پسر وجود نداشت. نتایج آزمون تحلیل واریانس حاکی از تفاوت معنی دار بین میانگین سواد اطلاعاتی و سال ورودی دانشجویان با اطمینان 99 درصد بود. بر اساس آزمون تحلیل واریانس تفاوت معنی دار در میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان بر حسب حوزه تحصیلی آنها وجود نداشت. نتیجه گیری: میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان در سطح نامطلوب بود. سواد اطلاعاتی دانشجویان و انگیزش یادگیری و همچنین عملکرد تحصیلی دانشجویان (معدل) و سواد اطلاعاتی رابطه مثبت و متقابل داشتند سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر بیشتر از دانشجویان سال اول بود. سواد اطلاعاتی دانشجویان در چهار حوزه تحصیلی علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم و کشاورزی سواد اطلاعاتی تقریباً مشابه بود.
|
Researchers
|
Leila Khalili (First Researcher)، Aziz Hedayati Khoshemehr (Second Researcher)، Samad Rasoulzadeh aghdam (Third Researcher)، Behnaz Shaibany (Fourth Researcher)
|