Research Specifications

Home \بررسی اثربخشی کتابهای راهنمای ...
Title بررسی اثربخشی کتابهای راهنمای تدریس علوم و ریاضی پایة ششم ابتدایی بر مبنای عناصر هشتگانه برنامه درسی
Type of Research Article
Keywords راهنمای تدریس ریاضی و علم ، برنامةدرسی، کارشناسان؛ معلمان پایة ششم ابتدایی
Abstract هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی کتابهای راهنماای تادریس علام و ریاضای پایاة ششام ابتدایی بر اساس عناصر هشتگانه برنامه درسی بمده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و باه لحاا شیمة گردآوری دادهها، تمصیفی از نمع پیمایشی است. جامعة آماری شامل کلیة کارشناسان و معلماان پایاة ششم ابتدایی مدارس دولتی آممزش و پرورش ناحیه دو شهر ارومیه بمده که از میان آنها نممنهای به حجام 135 نفر معلم و 38 نفر کارشناس باه روش تصااد ی طبقاهای متناسا باا حجام انتخااب شادند. بارای جمعآوری دادهها از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد. دادههاا باه دو شایمة تمصایفی ) راوانای، درصاد راوانی، میانگین و ...( و استنباطی )تی تست گروههای مستقل و آزممن تحلیل واریاانس باا انادازه گیاری های مکرر( تحلیل شد. یا تههای پژوهش نشان داد که از دیدگاه معلمان و کارشناسان، کتابهای راهنماای تدریس ریاضی و علم با تمجه به عناصر هشتگانة برنامة درسی از اثربخشای یکساانی برخامردار نیساتند. همچنین، عناصر هشتگانه برنامه درسی اثربخشی یکسان نداشته و چهار عنصر )هدف ، محتمای آممزشای، ماماد و مناابع « ، شیمه تدریس و روش ارزشایابی(، در اولمیتهاای اول تاا چهاار قارار گر تاه و عناصار اولمیتهای هفتم و هشاتم را باه خامد اختصاا دادهاناد. تفااوت » ضا وامکانات آممزشی « و » آممزشی ممجمد بین دیدگاه معلمان و کارشناسان در خصم میزان اثربخشی کل کتاب راهنمای تادریس ریاضای معنیدار، اما اثربخشی کلی کتاب راهنمای تدریس علم غیر معنیدار است.
Researchers moosa piri (First Researcher)، Roghiyeh gholipoor (Second Researcher)