Title
|
ارائه ساختار جدید مبدل DC/DC دو جهته برای کاربرد در خودروهای الکتریکی–هیبریدی پلاگین
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
:مبدل DC/DC، هیبرید پلاگین، سیستم های ذخیره ساز انرژی، باتری، انرژی ترمزی، پیل سوختی.
|
Abstract
|
افزایش انتظارات مصرف کنندگان، جرایم مصرف سوخت بالا و گرمای جهانی به دلیل انتشار گازهای گلخانهای سبب شده است که گرایش مردم و حتی مسئولین به سمت استفاده از منابع انرژی پاک باشد. این گرایشات سبب افزایش استفاده از خودروهای سوخت پاک ازجمله خودروهای الکتریکی، خودروهای هیبریدی و یا تلفیقی از این دو شده است. اصطلاح خودروهای هیبریدی برای اولین بار در سال 1899میلادی توسط لوز پورسچه مطرح شد. یک خودروی هیبریدی به بیان ساده مدلی است که از دو منبع انرژی مختلف برای به حداکثر رساندن راندمان و کارایی استفاده میکند. در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد. خودروهای هیبریدی بسته به ساختار که موتور الکتریکی و موتور احتراق داخلی به چه صورت با هم ترکیب شده اند، به سه دسته هیبرید موازی، هیبرید سری و هیبرید ترکیبی تقسیم شده اند. بسته به ماهیت منبع انرژی غیرالکتریکی، هیبریدها را میتوان به سه نوع احتراق داخلی ، پیل سوختی و هیدرولیکی یا پنوماتیکی تقسیم کرد. هیبریدهای پیل سوختی جهت انتقال، حداکثر شتاب، محدودیت توان و کاهش هزینه مجهز به یک باتری یا super capacitor هستند. از جمله مزایا ی این خودروها ، حداکثر شتاب، محدودیت توان و کاهش هزینه سوخت پایین در محدوده حرکتی وسیع، گشتاور لحظهای و توان زیاد میباشد در عوض باتریهای بزرگی که حجم زیاد اشغال میکنند ازمعایب این خودروها میباشند. هدف در این سمینار بررسی ساختارهای مبدلهای dc-dc دوجهته و دوپورت برای خودروهای هیبریدی با پیل سوختی و سپس ارائه یک ساختار جدید با توجه به نقضهای و کاستیهای موجود درمبدلها میباشد. با توجه به وسایل نقلیه هیبریدی ساخته شده تا کنون و طراحیهای موجود نظیر ولوو، فلوکس واگن، نیسان، تویتا، سوزوکی هوندا، کمری و... این وسایل نقلیه بسته به ساختار و سرعت به حداقل توان 30 کیلووات و بیشتر وهمچنین جریانی بیش از 30 آمپر را نیاز دارند. این شرکتها در ساختار خودرو از مبدلهای dc-dc جهت افزایش کارایی باتریها و همچنین دربرخی موارد بازیافت انرژی بازگشتی ،استفاده کرده اند. همین امر سبب شده است تا اهمیت مبدلهای dc-dc جهت بهینه سازی مصرف انرژی افزایش یابد. ساختارهایی که تا کنون بررسی شده است، دارای مزایا و معایبی بودهاند. این ساختارها از چندین وجه از جمله تعداد سوییچها، عناصر ذخیرهساز انرژی (سلف و خازن
|
Researchers
|
(Student)، Ali Ajami (Primary Advisor)، Mohamad Reza Banaei (Advisor)
|