Title
|
تحلیل محتوای کتاب های پایه های دورۀ اول ابتدایی براساس مفروضه های نظام آموزش سلامت: مدل آنتروپی شانون
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
آموزش سلامت، کتب دورۀ اول ابتدایی، مفروضه های نظام سلامت، آنتروپی شانون
|
Abstract
|
زمینه و هدف: برنامۀ درسی آموزش و ارتقای سلامت در ارتقای و توسعۀ فرهنگ بهداشتی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد. برای پی بردن به اهمیت مسائل بهداشتی در روند سلامت دانش آموزان، لازم است به محتوای کتب درسی توجه شده و یک برنامۀ آموزشی که بتواند همۀ نیازهای ضروری آموزش سلامت را در خود جای دهد، تدوین شود.
مواد و روش ها: این تحقیق از نوع تحلیل محتوا به روش «آنتروپی شانون» است که پردازش داده ها را در تحلیل محتوا به صورت کمّی و کیفی مشخص می کند. محتوای طرح از نظر پاسخگو (متن تمام کتاب های سه پایۀ دورۀ اول ابتدایی) با 12 مؤلفۀ اصلی و 58 مؤلفۀ فرعی نظام سلامت بررسی و روایی آن از سوی متخصصان برنامه ریزی درسی و آموزش سلامت، تأیید شده و پایایی آن از طریق روش اسکات 0/72 به دست آمده است. یافته ها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که در بررسی کتاب های دورۀ اول ابتدایی، مؤلفۀ مربوط به سلامت روانی با 284 نمونه (0/1832= WJ) و سلامت تغذیه 271 نمونه (0/1981= WJ)، بیشترین فراوانی و اهمیت را به خود اختصاص داده و مؤلفه های شاخص معلولیت (اهمیت معلولیت، کمک به افراد معلول، انواع معلولیت و...) با 0 (صفر) مورد (0= WJ) کم اهمیت ترین شاخص ها و مؤلفه ها است. نتیجه گیری: یافته های حاصل از فراوانی مؤلفه ها نشان داد که مؤلفه های نظام سلامت از توزیع نرمال برخوردار نیستند؛ به طوری که به میزان بسیار کمی به آموزش و ارتقای سلامت در محتوای درسی پرداخته شده، در صورتی که سلامت، مهم ترین عامل پیشرفت و ضامن بقای جامعه است.
|
Researchers
|
Hafez Sahebyar (First Researcher)، taghi zavvar (Second Researcher)
|