Title
|
دیدگاه ابن سینا درباره معقولات
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
ابن سینا، معقولات اولی، معقولات ثانی، معقولات ثانی فلسفی، معقولات ثانی منطقی
|
Abstract
|
با تحلیل دیدگاه های ابن سینا مخصوصا نظریه انسان معلق او معلوم می شود که وی درک وجود را به خودی خود و پیش از هر علم دیگری برای انسان حاضر می داند. (ابن سینا،1390، 162). او در فصل پنجم از مقاله نخست الهیات شفا مفاهیم فلسفی مانند وجود و ضرورت را مفاهیمی اولی می داند که سایر مفاهیم به آنها وابسته اند. (ابن سینا، 1404، 30-29) از طرفی دیگر مفاهیم فلسفی، لوازم وجودند و به تبع وجود برای عقل روشن اند. مفاهیم فلسفی برای ابن سینا نخستین اند وزمینه تعقل و پیدایش بقیه معقولات اند. (ابراهیمی دینانی، 1393، 57) از اینجا معلوم می شود که وی پیش از به فعلیت رسیدن عقل انسان و کسب معقولات ماهوی، به وجود یک سری معقولات پیشین که به خودی خود برای عقل روشن اند اعتقاد دارد. (ابن سینا،1364، 221-220). همچنین او در الهیات نجات معتقد است یک سری معقولات اولیه در عقل بالملکه برای انسان حاصل می شود (ابن سینا، نجات، 335-334، همو، 1391، 32-31) و البته نحوه این حصول روشن نیست و شاید از طریق عقل فعال باشد. (ابن سینا، 1363، 99)
|
Researchers
|
(Student)، Ahmad Hosseini (Primary Advisor)، mansour Imanpour (Advisor)
|