Title
|
فرهنگ کیفیت مفهومی کلیدی در ارتقاء کیفیت دانشگاه
|
Type of Research
|
Presentation
|
Keywords
|
کیفیت-فرهنگ کیفیت-بهبود کیفیت-آموزش عالی
|
Abstract
|
از آنجا که دانشگاه ها از مهم ترین نهادهایی هستند که جوامع برای رشد و توسعه به آنها نیاز دارند، شفافیت، پاسخ گویی و بهبود کیفیت
در آنها الزامی است. فرهنگ کیفیّت به عنوان فرهنگ یادگیرنده ای درنظرگرفته میشود که در آن همه اعضای مؤسسه در یک خودارزیابی
انتقادی درگیر میشوند و فرهنگ مشارکت فراگیر در تمام فعالیت های بهبود کیفیّت مؤسسه را ترویج می دهند. بر این اساس فرهنگ
کیفیت در یک دانشگاه را می توان در بردارنده باورها، ارزشها،گرایشها و امور مشترکی دانست که اعضای هیات علمی ، مدیران و سایر
کارکنان دانشگاه برای بهبود و تضمین کیفیت فعالیت های دانشگاه انجام می دهند ، فرهنگ کیفیت از دو عنصر مشخص تشکیل می
شود. 1 عنصر فرهنگی و روان شناختی که از طریق ارزشهای مشترک، باور داشتها ،انتظارات و تعهد افراد شکل می گیرد. 2 عنصر
ساختاری و مدیریتی که فرآیندهای معین را برای انجام ارزیابی و بهبود کیفیت مهیا می سازد. فرایندهای رسمی کیفیت، در بردارنده
فرایند تعریف کیفیت، الگوسازی، تدوین ابزار اندازه گیری و نیز فرایند گردآوری داده ها، اطلاعات، قضاوت درباره کیفیت، تدوین گزارش و
بالاخره اقدام برای بهبودی و نضمین کیفیت است. در این مقاله، ابتدا به مجموعه باورها، ارزشها، گرایشها، انتظارات و امور مشترکی که
اعضا هیات علمی، مدیریت و سایر کارکنان یک دانشگاه لازم است نسبت به فرایند بهبود مستمر کیفیت در یک دانشگاه سهیم باشند
اشاره خواهد شد. سپس مولفه های ساختاری/مدیریتی بهبود کیفیت به عنوان بخش انکار ناپذیر فرهنگ کیفیت مورد تحلیل واقع خواهد
شد. سرانجام چگونگی اشاعه فرهنگ کیفیت در دانشگاه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
|
Researchers
|
(First Researcher)، Rouhollah Mahdiuon (Second Researcher)
|