Research Specifications

Home \فرهنگ کیفیت مفهومی کلیدی در ...
Title فرهنگ کیفیت مفهومی کلیدی در ارتقاء کیفیت دانشگاه
Type of Research Presentation
Keywords کیفیت-فرهنگ کیفیت-بهبود کیفیت-آموزش عالی
Abstract از آنجا که دانشگاه ها از مهم ترین نهادهایی هستند که جوامع برای رشد و توسعه به آنها نیاز دارند، شفافیت، پاسخ گویی و بهبود کیفیت در آنها الزامی است. فرهنگ کیفیّت به عنوان فرهنگ یادگیرنده ای درنظرگرفته میشود که در آن همه اعضای مؤسسه در یک خودارزیابی انتقادی درگیر میشوند و فرهنگ مشارکت فراگیر در تمام فعالیت های بهبود کیفیّت مؤسسه را ترویج می دهند. بر این اساس فرهنگ کیفیت در یک دانشگاه را می توان در بردارنده باورها، ارزشها،گرایشها و امور مشترکی دانست که اعضای هیات علمی ، مدیران و سایر کارکنان دانشگاه برای بهبود و تضمین کیفیت فعالیت های دانشگاه انجام می دهند ، فرهنگ کیفیت از دو عنصر مشخص تشکیل می شود. 1 عنصر فرهنگی و روان شناختی که از طریق ارزشهای مشترک، باور داشتها ،انتظارات و تعهد افراد شکل می گیرد. 2 عنصر ساختاری و مدیریتی که فرآیندهای معین را برای انجام ارزیابی و بهبود کیفیت مهیا می سازد. فرایندهای رسمی کیفیت، در بردارنده فرایند تعریف کیفیت، الگوسازی، تدوین ابزار اندازه گیری و نیز فرایند گردآوری داده ها، اطلاعات، قضاوت درباره کیفیت، تدوین گزارش و بالاخره اقدام برای بهبودی و نضمین کیفیت است. در این مقاله، ابتدا به مجموعه باورها، ارزشها، گرایشها، انتظارات و امور مشترکی که اعضا هیات علمی، مدیریت و سایر کارکنان یک دانشگاه لازم است نسبت به فرایند بهبود مستمر کیفیت در یک دانشگاه سهیم باشند اشاره خواهد شد. سپس مولفه های ساختاری/مدیریتی بهبود کیفیت به عنوان بخش انکار ناپذیر فرهنگ کیفیت مورد تحلیل واقع خواهد شد. سرانجام چگونگی اشاعه فرهنگ کیفیت در دانشگاه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
Researchers (First Researcher)، Rouhollah Mahdiuon (Second Researcher)