Research Specifications

Home \نقش کنترل ادراکی و کفایت ...
Title نقش کنترل ادراکی و کفایت اجتماعی_هیجانی بر میزان رفتارهای استرس زای کلاسی و مولفه های التزام تحصیلی دانش آموزان.
Type of Research Thesis
Keywords کنترل ادراکی ،کفایت اجتماعی_هیجانی ،رفتارهای استرس زا ،التزام تحصیلی
Abstract با گذر زمان و پیشرفت روز افزون جامعه ،نیاز بیشتری به تخصص و مهارت و پیشرفت علمی احساس میشود. از مهم ترین متولیان رفع کننده این مهم ،نهادهای آموزشی هرجامعه هستند که همواره در پیشبرد این فرآیند و تضمین پیشرفت تحصیلی نسل جدید نقش به سزایی دارند. عوامل گوناگون بی شماری برای وصول به این هدف نگاه پژوهشگران عرصه علوم تربیتی را به خود معطوف داشته است. اکنون در پژوهش پیش رو ،محقق به چند عامل یعنی تاثیر دو متغیر کنترل ادراکی و کفایت اجتماعی_هیجانی بر رفتارهای استرس زای دانش آموزان و التزام تحصیلی آنان خواهد پرداخت. التزام تحصیلی کیفیت تلاشی است که دانش آموزان صرف فعالیت های هدفمند آموزشی می کنند تا به صورت مستقیم به نتایج مطلوب تر دست یابند. این متغیر مشتمل بر کلیه فرایند هایی است که فرد با آن ها مشغول انجام دادن یک تکلیف می شود . التزام تحصیلی شامل سه بعد جذب (التزام هیجانی) ،نیرومندی (التزام شناختی) و وقف خود (التزام رفتاری) است. ریو یک بعد دیگر را هم به نام التزام عاملیت به آن اضافه کرده است. رفتارهای استرس زا را به هر رفتاری اطلاق میکنند که جریان یاد دادن و یادگرفتن را در یک موقعیت خاص تهدید کند . کفایت اجتماعی_هیجانی شامل توانایی نشان دادن و به کار بردن شایستگی های اساسی مانند خودآگاهی برای تشخیص هیجانی های خود و درک این که چگونه موقعیت های مختلف کلاسی بر هیجان های آن ها تاثیر می گذارد می باشد. کنترل ادراکی را می توان به باور عمومی فرد از توانایی خود برای تاثیرگذاری و پیش بینی برخی از جنبه های محیط تعریف کرد. چنان چه این موضوع و پژوهش انجام نگیرد ،بیم آن می رود که مشکلات محیط های آموزشی بر جای مانده و حتی بیش از پیش تکرار اشتباه روی می دهد ،بر این اساس و نبود اطلاعات کافی درباره وضعیت دانش آموزان ایرانی در این زمینه و نیز بی سابقه بودن مبحث این پژوهش ،ما به دنبال بررسی مجدانه و موشکافانه نقش و تاثیر متغیرهای مذکور هستیم و یافته های این تحقیق به اراده خداوند در اختیار معلمان و مربیان و مشاوران و نیز دانش آموزان عزیز با هدف بهبود جریان یادگیری و پیشرفت روز افزون و کامل تر قرار خواهد گرفت.
Researchers faeze elmilighvan (Student)، javad mesrabadi (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)