Title
|
رابطه باورهای مذهبی و باورهای هوشی با خودتنظیمی در دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی و طلاب علوم دینی شهرستان بناب
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
باورهای مذهبی، باورهای هوشی، خودتنظیمی، دانشجویان، طلاب
|
Abstract
|
هدف این پژوهش تعیین رابطه باورهای مذهبی و باورهای هوشی با خودتنظیمی در میان دانشجویان و طلاب بود. پژوهش حاضر از روش شناسی توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بناب به تعداد 125نفر و کلیه طلاب حوزه علمیه شهرستان بناب به تعداد 480 نفر بودند؛ و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای دانشجویان حدود95 نفر و برای طلاب حدود 234 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه ؛ خودتنظیمی در یادگیری بوفارد و همکاران(1995) ، پرسشنامه باورهای هوشی بابایی (1377) و پرسشنامه نگرش سنج مذهبی براهنی (1353) استفاده شد.روایی و پایایی پرسشنامه ها احراز شدند؛ و داده ها با استفاده از آزمون های zفیشر و تحلیل رگرسیون چندگانه و Manovaتحلیل گردیدند. یافته های پژوهش نشان داد که رابطه باورهای مذهبی و خودتنظیمی در بین دانشجویان و طلاب متفاوت است، به طوری که ضریب همبستگی باورهای مذهبی و خودتنظیمی در طلاب از دانشجویان بالاتر می باشد. همچنین بین رابطه باورهای هوشی و خودتنظیمی در دانشجویان و طلاب تفاوت معناداری وجود دارد ، به طوری که ضریب همبستگی باورهای هوشی و خودتنظیمی در طلاب نسبت به دانشجویان بیشتر می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که رابطه خطی معناداری بین خودتنظیمی و باورهای هوشی افزایشی و باورهای مذهبی در دانشجویان وجود دارد و خودتنظیمی دانشجویان از روی مولفه های باورهای مذهبی و باورهای هوشی قابل پیش بینی است به طوریکه افزایش در باورهای هوشی افزایشی و باورهای مذهبی باعث افزایش در خودتنظیمی دانشجویان می شود.(p<0\05). همچنین در تحلیل دیگر نتایج نشان داد که رابطه ی خطی معناداری بین خودتنظیمی و باورهای هوشی افزایشی و باورهای مذهبی در طلاب وجود دارد، و خودتنظیمی طلاب از روی مولفه های باورهای مذهبی و باورهای هوشی قابل پیش بینی است به طوریکه افزایش در باورهای هوشی افزایشی و باورهای مذهبی باعث افزایش در خودتنظیمی طلاب می شود.(p<0\05).و در تحلیل آخر نتایج نشان داد تفاوت معناداری در باورهای مذهبی و خودتنظیمی و باورهای هوشی بین دانشجویان و طلاب وجود دارد به طوریکه در هرسه متغیر میانگین طلاب بیشتر از دانشجویان است(p<0\05).
|
Researchers
|
abolfazl farid (Primary Advisor)
|