Research Specifications

Home \ساخت و هنجاریابی آزمون تفکر ...
Title ساخت و هنجاریابی آزمون تفکر انتقادی
Type of Research Article
Keywords هنجاریابی، نظریه سؤال پاسخ، تفکر انتقادی.
Abstract این پژوهش با هدف ساخت و هنجاریابی آزمون تفکر انتقادی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است که در آن پژوهشگر به دنبال تهیه آزمونی با پایایی و اعتبار مناسب و - قابلقبول برای آزمون تفکر انتقادی دانشجویان میباشد و همچنین از نوع پژوهش ارزشیابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل همهی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 91-90 میباشد که رویهم رفته 21217 نفر بودند. تعداد نمونه ی پژوهش 500 نفر بود که از این تعداد 223نفر مرد و 277 نفر زن بودند. نمونهگیری در دو مرحله انجام شد، مرحلهی اول با استفاده از روش خوشهای و مرحلهی دوم بهصورت تصادفی بود. در این تحقیق پنج پرسش پژوهشی مطرح شده است. دادهها و اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه گردآوری شد. ازآنجاکه هدف اصلی این پژوهش ساخت پرسشنامهای برای سنجش تفکر انتقادی دانشجویان بود، دو پرسشنامه اجرا شد. آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا که برای بررسی روایی ملاکی پرسشنامه محققساخته استفاده شد و دیگری پرسشنامهی محققساخته بود. در تحلیل سؤالهای پژوهشی از آمارههای توصیفی )توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و نمره استاندارد( و آمار استنباطی ) t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و روش کودر ریچاردسون( و -نرمافزارهای SPSS و Bilog استفاده شد. نتایج نشان دادند که آزمون در هر سه نوع روایی دارای نتایج قابلقبولی است. در روایی سازه افتراقی نتایج نشان داد که آزمون توانایی تمیز بین گروههای بالا و پایین -تفکر انتقادی را بر اساس آزمون کالیفرنیا دارد. همچنین نتایج روایی ملاکی نشان داد که آزمون محققساختهی تفکر انتقادی میتواند جایگزین آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا باشد.
Researchers elham rabani parsa (First Researcher)، javad mesrabadi (Second Researcher)، Peyman Yarmohammadzadeh (Third Researcher)