Title
|
تأثیر معنای زندگی بر سازگاری مدرسه دانشآموزان
با میانجیگری مقابله مسئله مدار و پذیرش خود
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
معنای زندگی، سازگاری مدرسه، مباب مسئ همدار، پذیرش خود.
|
Abstract
|
چکیده
این پژوهش، تأثیر معنای زندگی را بر سازگاری مدرسه دانشآموزان باا میاانگییری مباب ا
مسئ همدار و پذیرش خود بررسیمیکند. جهت دستیابی به این هدف، از روش پژوهش توصیفی از
نوع همبستیی با رویکرد تح یل مسیر استفادهشاده اسات. جامعا آمااری پاژوهش شاامل ک یاه
دانشآموزان دختر دورۀ دوّم متوسط شهر بابل در سال تحصی ی 6971 79 بودند که از میان آنها -
با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 802 نفر بهعنوان نموناه انتاااش شادند. بارای
گردآوری دادهها از پرسشنام معنای زندگی )اساتییر و همکااران، 8001 (، پرسشانام ساازگاری
مدرسه )کیم، 8008 (، پرسشانام راهبارد مباب اه ای )لازارروس و فاوککمن، 6721 ( و پرسشانام
پذیرش خود )چمبرکین و هاگا، 8006 ( استفاده شدهاست. دادهها باا آزماون هاای آمااری یاری
همبستیی پیرسون و تح یل مسیر در نرمافزارهای SPSS و AMOS تگزیهوتح یل شدند. یافتهها
نشان میدهند که معنای زندگی رابط مثبتی با مباب مسئ همدار، پذیرش خود و سازگااری مدرس
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده اجتماعی و علوم انسانی، دانشگاه مازندران. )نویسنده مسئول(
hajitabar62@gmail.com
دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
10 مجله مطالعات روان شناسی تربیتی، شماره 43 تابستان 89
دانشآموزان دارد. سازگاری مدرسه نیز با مباب مسئ همدار و پذیرش خود رابطه مثبت دارد.
معنای زندگی تأثیر مثبتی بر سازگاری مدرسه دارد و مباب مسئ همدار نبش میانگیگری معناداری
در رابط بین معنای زندگی و سازگاری با مدرسه دارد اما پذیرش خود نبش میانگیگری معناداری
بین معنای زندگی و سازگاری مدرسه ندارد. در کل نتایج این پژوهش نشان میدهد که داشتن معنا
و هدف در زندگی میتواند سازگاری مدرس دانشآموزان را تضمین کند؛ همچنین سبک انتزاعای
و درونی مانند پذیرش خود برای حل مسائل مؤثر نیست اما یک استراتژی رفتاری مساتبیم مانناد
مباب ه مسئ همدار کارآمد میباشد.
|
Researchers
|
Mohsen Haji tabar firoozjani (First Researcher)، Ali Sheikhaleslami (Second Researcher)، isa barghi (Third Researcher)
|