Title
|
نقش دانش، نگرش و مهارت دبیران دوره
متوسطه در بکارگیری فناوری اطلاعات در
فرایند یاددهی- یاد گیری
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
آموزش، فناوری اطلاعات، معلمان، دوره متوسطه
|
Abstract
|
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش دانش، نگرش و مهارت در بکارگیری فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی- یادگیری توسط دبیران دوره متوسطه شهر مریوان در سال تحصیلی 97-96 بود. روش: روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش دبیران دوره اول و دوم متوسطه شهر مریوان به تعداد 600 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 234 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته دانش، نگرش و مهارت دبیران و بکارگیری فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی- یادگیری استفاده شد که روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید و متخصصان اهل فن و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 79/0 بدست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و روشهای آمار استنباطی (آزمون t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان) با استفاده از نرمافزار spss22 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که: 1) بین دانش دبیران و بکارگیری فناوری اطلاعات رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. 2) بین نگرش دبیران و بکارگیری فناوری اطلاعات رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. 3) بین مهارتهای دبیران و بکارگیری فناوری اطلاعات رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. 4) بر اساس دانش، نگرش و مهارتهای دبیران میتوان میزان بکارگیری فناوری اطلاعات را پیشبینی کرد. 5) بین دبیران زن و مرد در میزان بکارگیری فناوری اطلاعات تفاوت معنیداری وجود ندارد. در نتیجه میزان بکارگیری این فناوریهای نوین آموزشی به طور چشمگیر در فرایند یاددهی- یادگیری نقش دارد و معلمان را با استفاده از نوآوریهای آموزشی، یادگیری فعال، نقش تعاملی و روابط اجتماعی در یادگیری گوناگون از جمله فناوری اطلاعات سوق میدهد و به تبع آن جامعه نیز پیشرفت میکند.
|
Researchers
|
moosa piri (First Researcher)، (Second Researcher)، (Third Researcher)
|