Research Specifications

Home \فراتحلیل رابطه بین راهبردهای ...
Title فراتحلیل رابطه بین راهبردهای یادگیری خودنظمجویی و اهمالکاری تحصیلی
Type of Research Article
Keywords خودنظمجویی، راهبرهای یادگیری، راهبردهای شناختی و فراشناختی، فراتحلیل
Abstract این پژوهش با هدف ترکیب پژوهشهای انجام شده در قلمرو اثربخشی راهبردهای یادگیری خودنظمجویی بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان انجام شد. جامعه آماری دربرگیرنده پژوهشهای مرتبط با موضوع است که در بین سالهای 1370 تا 1396 در ایران منتشر شده بود. از میان یافتههای کمّی، 21 پژوهش برگزیده شد و با استفاده از روش فراتحلیل، 48 اندازه اثر با توجه به مالکهای تعریف شده ورود وخروج بهدست آمد. یافتهها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی پژوهشهای مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت 78/0 -و برای اثرات تصادفی 85/0 -است که هر دو در سطح 001/0 معنادار بود. با توجه به ناهمگونی اندازههای اثر، جنس، روش پژوهش و نوع آموزش بهعنوان متغیرهای تعدیلکننده بررسی شدند. نتایج t مستقل نشان دادکهاندازه اثر رابطهراهبردهای یادگیری خودنظمجویی با اهمالکاری تحصیلی دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد، اما اندازههای اثرهای پژوهشهای تجربی بهطور معناداری بیشتر از پژوهشهای همبستگی است. همچنین اندازه اثر مربوط به راهبردهای فراشناختی بیشتر از راهبردهای شناختی و مدیریت منابع بهدست آمده است. بر پایه اندازه اثرهای بهدست آمده میتوان دریافت که آموزش راهبردهای یادگیری خودنظمجویی تأثیر چشمگیری در کاهش اهمالکاری دانشآموزان دارد.
Researchers javad mesrabadi (First Researcher)، (Second Researcher)