Title
|
بررسی میزان موفقیت برنامه های درسی جدید در آموزش عالی در حصول به اهداف قصد _شده
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
برنامه های درسی جدید – آموزش عالی – اهداف قصد -شده
|
Abstract
|
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان موفقیت برنامه های درسی جدید در آموزش عالی در حصول به اهداف قصد _شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 167 نفر از اعضای هیئت علمی و 610 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم انسانی (علوم تربیتی، روانشناسی، زبان و ادبیات فارسی و آموزش زبان انگلیسی) دانشگاه های شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و دانشگاه ارومیه می باشد. وجود فاصله و ناهماهنگی زیاد میان برنامه های درسی جدید و اهداف قصد _شده به عنوان ضعف اساسی در هر برنامه درسی قلمداد می شود که گروه دست اندرکار فرآیند برنامه ریزی درسی باید بکوشد تا آن را به حداقل برساند. به همین جهت تمام کوشش برنامه ریزان درسی آن است که با نظارت بر فرایند اجرای برنامه تا حد امکان بتوانند ارتباط این دو مرحله را با یکدیگر تشخیص داده و از این طریق به کاهش فاصله کمک کنند. بنابراین سؤال کلی و محوری تحقیق این است که تا چه میزان برنامه های درسی جدید در حصول به اهداف قصد _شده موفق بوده اند؟ بر این اساس، برای شناسایی موفقیت برنامه های درسی جدید در دستابی به اهداف قصد _شده، ضروری است که با روش نظامند برنامه های درسی جدید بررسی و ارزشیابی شوند. این امر از جمله مواردی است که انجام این پژوهش را ضروری می سازد؛ زیرا نتایج اینگونه پژوهش جامع و همه سو نگر که در قالبی علمی و نظامند صورت می گیرد اطلاعاتی مناسب را برای برنامه ریزان درسی، مدیران و مجریان فراهم می آورد تا بتوانند برای اصلاح و بهبود برنامه در زمینه های گوناگون تصمیم گیری کنند تا بدین وسیله موجبات بهینه سازی خروجی های آموزش عالی را فراهم سازند. از طریق این پژوهش میزان توفیق، کارآمدی و اثربخشی برنامه های درسی جدید نظام آموزش عالی در زمینه های آموزش دانشجویان مشخص می گردد.
|
Researchers
|
sayyad abdollahiasl (Student)، Sirous Asadian (Primary Advisor)، isa barghi (Advisor)
|