Research Specifications

Home \موانع و راهبردهای ارائه خدمات ...
Title موانع و راهبردهای ارائه خدمات کتابخانه های عمومی به گروه های قومی و اقلیت ها در جوامع چندفرهنگی براساس تجربیات جهانی
Type of Research Article
Keywords کتابخانه های عمومی، خدمات، جوامع چندفرهنگی، قومیت، اقلیت ها، مرور نظام مند
Abstract هدف: این مطالعه با مرور نظام مند متون پژوهشی در حوزه خدمات اطلاعاتی کتابخانه های عمومی به اقوام و اقلیت ها، به تحلیل وضعیت آن پژوهش ها از جنبه های گوناگون می پردازد. بر این اساس، موانع خدمت دهی به اقوام و اقلیت ها و راهبردهای رفع موانع مذکور بر اساس متون پژوهشی بررسی شده ارائه شده اند. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، و مبتنی بر چارچوب مطالعه نظام مند پریسما انجام شده است. برای جمع آوری متون پژوهشی مرتبط در چندین پایگاه اطلاعاتی کلیدواژه های تخصصی این حوزه جست وجو صورت گرفت و تعداد 314 مدرک به زبان انگلیسی شناسایی شد. با مطالعه و بررسی چکیده منابع، موارد تکراری و یا غیر مرتبط با موضوع حذف شدند. در نهایت، با اعمال پالایش اولیه، معیارهای ورود و خروج از مطالعه و کنترل توسط متخصصان، تعداد 40 متن پژوهشی انگلیسی برای مرور نظام مند انتخاب شدند. اطلاعات به دست آمده، با تلخیص مطالب در قالب جدول و نمودار ارائه شده است. یافته ها: مرور پژوهش ها نشان داد که اغلب پژوهش های مرتبط با ارائه خدمات به اقوام و اقلیت ها در کتابخانه های عمومی به طور پراکنده صورت گرفته است و بیشتر آن ها در دنیای غرب و با استفاده از ابزارهای متعدد و گردآوری داده از کاربران مورد پیمایش قرار گرفته است. در مجموع، 17 مانع در قالب موانع مربوط به مدیریت کتابخانه، موانع ادراکی و ارتباطی، موانع مربوط به محیط خارجی و موانع مربوط به ماهیت اجتماع اقوام و اقلیت ها دسته بندی شدند. در این رابطه 20 راهبرد ارائه شده و مصادیق اجرای آن نیز مورد توجه قرار گرفته است. در میان این راهبردها، استخدام کارکنان آشنا با فرهنگ و زبان اقوام و اقلیت ها، و توسعه حرفه ای آن ها، مجموعه سازی حساس به فرهنگ و بازاریابی و تبلیغات کتابخانه های عمومی مهم ترین راهبردهای موفقیت در ارائه خدمت کتابخانه های عمومی در جامعه چند فرهنگی است. بحث و نتیجه گیری: بر اساس این مرور، مطالعات خدمات کتابخانه های عمومی به اقوام و اقلیت ها، از روش ها و ابزارهای گوناگون استفاده کرده اند. از طرفی دیگر، تقویت مجموعه منابع چند فرهنگی، افزایش صلاحیت و مهارت کارکنان کتابخانه های عمومی در جوامع چند فرهنگی و رفع موانع زبانی در ارتباط مؤثر و دوسویه بین کتابخانه های عمومی و اقوام و اقلیت ها، می تواند به موفقیت چنین خدماتی کمک کند. اصالت و ارزش اثر: بررسی منابع اطلاعاتی د
Researchers solmaz zardary (First Researcher)، Hashem Atapour (Second Researcher)، Akbar Majidi (Third Researcher)، Reza Akbarnejad (Fourth Researcher)