Title
|
اثربخشی نقشه مفهومی گروهی بر پیشرفت و اشتیاق تحصیلی در درس علوم تجربی پنجم ابتدایی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
نقشه مفهومی گروهی، پیشرفت تحصیلی، اشتیاق تحصیلی
|
Abstract
|
نقشه مفهومی یک راهبرد آموزشی سودمند و مفید در جهت تقویت یادگیری معنادار و ساختن دانش گروهی است و به ایجاد یک بستر مشترک در بین یادگیرندگان کمک می کند (Hong˓Shen˓Jennine˓2007). ایجاد زمینه مشترک باعث بهبود پیشرفت تحصیلی دانش اموزان خواهد شد. نقشه های مفهومی به طور گسترده ای برای کمک به دانش آموزان برای سازماندهی دانش خود بکار گرفته شده اند(Han&et al˓2012). دانش آموزان از طریق نقشه مفهومی می توانند دانش و اطلاعات خود را درباره موضوع بیرون سازی و نمایش دهند و بعد از چینش دوباره، دانش خود را با اطلاعات جدید ترکیب نمایند و در نهایت ترکیبی از دانش جدید و قدیم خود را به صورت نقشه مفهومی نمایش دهند(Trundle&Bell˓2010) .راویرا(Roira˓2016) نیز بیان می کند نقشه مفهومی یک نوع نمایش تصویری است که جزئیات مفاهیم مختلف را به روش های نوین و مؤثرتر نشان می دهد و دشواری های درک مفاهیم را برطرف و آنها را به مانند یک زنجیر به هم متصل می کند که این امر باعث تسهیل در امر یادگیری و در نتیجه پیشرفت تحصیلی می شود.
علاوه بر این باعث افزایش اشتیاق تحصیلی آنها در زمینه مشارکت در فرآیند یادگیری و تنظیم نقشه مفهومی می شود. دانش آموزانی که اشتیاق تحصیلی دارند، توجه و تمرکز بیشتری بر مسائل و موضوعات با هدف یادگیری دارند، به مقررات مدرسه تعهد بیشتری نشان می دهند، از انجام رفتارهای ناسازگارانه و نامطلوب دوری می ورزند و در آزمون ها عملکرد بهتری دارند(زاهد بابلان و همکاران، 1396). در مقابل، فقدان اشتیاق به مدرسه پیامدهایی جدی مانند پیشرفت نکردن در مدرسه، تمایل به رفتارهای انحرافی و خطر ترک تحصیل را در پی دارد (Wang˓Holcombe˓2010).
با وجود شواهد پژوهش های خارجی و داخلی که حکایت از برتری استفاده از انواع نقشه های مفهومی (به شیوه فردی یا گروهی یا معلم ساخته) نسبت به شیوه های مرسوم آموزشی دارد، هنوز در نظام آموزشی ما بجز مواردی انگشت شمار، گام مؤثری برای کاربست این راهبرد برداشته نشده است. لزوم توجه به مولفه های پیشرفت تحصیلی و اشتیاق تحصیلی و بررسی عوامل موثر بر این دو مولفه، ما را بر آن داشت تا تحقیقی در زمینه بررسی اثربخشی تهیه نقشه مفهومی گروهی بر این دو مولفه انجام دهیم؛ چرا که در زمینه تاثیر نقشه مفهومی گروهی پژوهش های اندکی صورت گرفته است.
|
Researchers
|
(Student)، javad mesrabadi (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)
|