Research Specifications

Home \اخلاق دیگریِ لویناس و دلالت ...
Title اخلاق دیگریِ لویناس و دلالت های آن در تعلیم و تربیت
Type of Research Article
Keywords تعلیم و تربیت، اخلاق دیگری، لویناس
Abstract زمینه: فلسفه ی سوژه ­محورِ مدرن که در آن همه چیز را به کلیّت تقلیل می­ دهد، پاسخگوی اخلاق در حال حاضر نیست؛ فلسفه ­ای که «دیگری» را به «من» کاهش داده و یا از قلمرو شناخت خارج می ­سازد و تفاوت­ها را نادیده می گیرد. لویناس به عنوان فیلسوفی که دغدغه «دیگری» دارد براین باور است که که سوژه­ ای نیست که نیاز به شناختن باشد و «دیگری» پیشاپیش «من» است و به جای درک شدن، لمس می شود. این نگاه فلسفی به «دیگری» در ساختارهایی که در آن تقلیل «غیر» به «همان» امکان بروز دارد، نمود عیانی دارد که تعلیم و تربیت یکی از این ساختارهاست. نتیجه­ گیری: همواره دانش آموز در نظام­های آموزشی به عنوان دیگری لحاظ شده و تقلیل آن به «همان» باعث شکل­ گیری روابطی بین معلّم و دانش­ آموز شده است که «غیّریت» او را تقویت کرده است. همچنین سایر ارکان آموزش و پرورش نیز به نوعی در جهت فربه کردن این فضا گام برداشته­ اند؛ از جمله نظام برنامه ­ریزی درسی. نظام برنامه ریزی درسی با ایجاد ساختاری که در آن برخی مطالب، قابل ارائه و برخی دیگر حذف شده­ اند، در راستای کلیت بخشیدن -که برآمده از نگاه توتالیتاریستی است- عمل کرده است. نگاه لویناسی به اخلاق در تعلیم و تربیت در پی ارتباط معلم با دانش ­آموز به عنوان چهره، برنامه درسی مبتنی بر توجه به حاشیه رانده ­شده ها و تفاوت­های فردی، ایجاد فضای دیالکتیک­وار در فرایند تدریس و ارتقاء عدالت از طریق آموزش می باشد
Researchers Behboud Yarigholi (First Researcher)