Title
|
بررسی وضعیت درگیری دانش اموزان دوره دوم ابتدایی با برنامه درسی علوم تجربی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
درگیری،برنامه درسی علوم تجربی،دانش آموزان دوره دوم ابتدایی
|
Abstract
|
با پیشرفت روزافزون جوامع بشری، تخصص علمی و در نتیجه فرایند پیشرفت علمی اهمیت بیشتری پیدا می کند. نهادها و مؤسسات آموزشی همواره در پی شناسایی عواملی هستند که در پیشبرد این فرایند تأثیرگذارند و در حقیقت پیشرفت تحصیلی نسل آینده را تضمین می کنند. یکی از عواملی که اخیراً در این زمینه توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده، متغیر درگیری تحصیلی است(صابر و شریفی، 1392). چاپمن (2003 Chapman, ؛ به نقل از پیرانی و همکاران، 1397)، درگیری تحصیلی را به عنوان سازه ای برای معرفی تمایل دانش آموزان به مشارکت در فعالیت های روزانه مدرسه، شرکت در کلاس ها، انجام تکلیف های کلاسی و دنبال کردن دستورات معلم در کلاس به کار برده است. دانش آموزانی که درگیری تحصیلی دارند، در مدرسه به طور منظم حضور می یابند، بر یادگیری متمرکز می شوند، به قوانین مدرسه متعهد هستند، نمره های بالاتری کسب می کنند و عملکرد و رضایت تحصیلی بهتری دارند. بر این اساس، هرچه یادگیرنده بیشتر درگیر مسائل تحصیلی و تکلیف های یادگیری شود، می توان به موفقیت علمی و کاهش افت تحصیلی او بیشتر امیدوار بود. زیرا علت اصلی افت تحصیلی و کاهش پیشرفت دانش آموزان، درگیر نشدن آنها در مسائل تحصیلی و بیعلاقه بودن آنها به تحصیل است. هرچه درگیری دانش آموز در مسائل درسی بیشتر شود، موفقیت تحصیلی نیز به دنبال آن بیشتر می شود ( آهی، منصوری، درتاج، دلاور و ابراهیمی قوام، 1395). به طوری که تمنائی فر(1386)، در تحقیقی با هدف بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی که دانشجویان مشروط به این نتیجه رسید که میزان انگیزش تحصیلی بالا باعث فعالیت های تحصیلی بیشتر، انجام تکالیف درسی مضاعف و در نتیجه پیشرفت تحصیلی مطلوب می شود. گومارا و آرسینو ( 2002 Gumora & Arsenio, )، در پژوهشی بر روی 103 دانش آموز، نقش توانایی های شناختی و هیجان را در عملکرد و پیشرفت تحصیلی همسالان بررسی کردند. پژوهشگران نتیجه گرفتند که دو متغیر تنظیم هیجانی و عاطفه تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نمرات پایان دوره تحصیلی تأثیر معنادار و منحصر به فردی دارد و فراتر از توانایی های شناختی دانش آموزان است.
با توجه به نتایج تحقیقات فوق و بسیاری از مطالعات دیگر، می توان گفت که درگیری تحصیلی در بردارندة ابعاد و مؤلفه های تأثیرگذاری است که باعث عملکرد و کیفیت بهتر یادگیری می شود. به عبارتی، بهبود مشغولیت تحصیلی
|
Researchers
|
(Student)، Sirous Asadian (Primary Advisor)، moosa piri (Advisor)
|