Title
|
مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و بازی درمانی بر مشکلات توجه و کارکرد های اجرایی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری شهرستان مراغه
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
اختلال یادگیری، نوروفیدبک، بازی درمانی، مشکلات توجه، کارکردهای اجرایی
|
Abstract
|
متاسفانه در حال حاضر در کشور ما مدارس ابتدایی از وجود مشاوران و روانشناسان بی بهره اند .شاید یکی از دلایل این امر نامتناسب بودن شیوه های مشاوره کلامی برای کودکان است (باقری و همکاران، 1395) چراکه کودکان اغلب در بیان شفاهی احساسات خود با مشکل روبرو هستند (سیادتیان و همکاران، 1393) این معظل برای کودکان دارای اختلالات یادگیری دو چندان است زیرا این دانش آموزان به دلیل پایین بودن سطح تفکر انتزاعی، قادر به بیان هیجانات و احساسات خود نیستند، و سرکوب و عدم مهارت در بیان احساسات به ویژه از نوع منفی آن بهداشت روانی این کودکان را به مخاطره می اندازد (نریمانی و همکاران، 1394) از این رو پیدا کردن راهی که کودک را قادر نماید که به شیوه ای غیر از بیان کلامی هیجانات خود را بروز دهند، کاملا ضروری به نظر می رسد. بازی ابزاری است که کودک به کمک آن خود را بیان می کند و برای هر کودکی جدا از نژاد و زبان و ملیت وسیله مناسبی جهت تخلیه هیجانات و ابراز خود می باشد (حشمتی و همکاران، 1394). در پژوهشهای خارج از کشور، به بررسی تاثیر بازی درمانی و نوروفیدبک به طور جداگانه پرداخته شده است، اما بررسی این متغیرها در داخل کشور و به صورت مقایسه ای (تاثیر همزمان هر دو برنامه و مقایسه آن ها) بر روی دانش آموزان مبتلا به اختلال های یادگیری، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، ضروری است که این پژوهش در یک زمینه فرهنگی و تحصیلی بطور همزمان صورت بگیرد تا بتوان به نتایج سودمندی دست یافت که برای یادگیرندگان قابل بهره برداری باشد. ارائة پیشنهاداتی براساس نتایج این پژوهش میتواند راه گشای یادگیرندگان و مربیان دانش آموزان مبتلا به اختلال های یادگیری برای بهبود عملکرد تحصیلی آنان، شکوفایی توانمندی ها و استعدادها و جلوگیری از لطمه هایی باشد که به دلیل شکست تحصیلی وارد میشود و به واسطة آن می توان در نهایت از ضررهای اقتصادی- فرهنگی و اجتماعی جلوگیری کرد . از طرف دیگر مطالعة این برنامه های مداخله ای و آموزشی برای خانواده ها و مربیان آن ها قابل استفاده بوده و نقش اساسی درشکل گیری شخصیت و باورهای آنان دارد. در مجموع، به دلیل نقش کارکردهای اجرایی(انعطاف پذیری شناختی، بازداری پاسخ، نگهداری توجه، توانایی برنامه ریزی و حل مسئله و حافظه کاری) در فرآیند تحصیل و همچنین موفقیت در زندگی روزمره و آتی انجام این پژوهش لازم و ضرور
|
Researchers
|
(Student)، abolfazl farid (Primary Advisor)، Ramin Habibi (Advisor)
|