Research Specifications

Home \نقش ساختار توانمندساز مدارس و ...
Title نقش ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار در خوش بینی شغلی معلمان
Type of Research Article
Keywords ساختار توانمندساز مدارس، جو روانشناختی محیط کار، خوشبینی شغلی معلمان
Abstract این پژوهش با هدف بررسی نقش ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار بر خوشبینی شغلی معلمان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان شهرستان کوهدشت ( 345نفر) میباشد که درسال تحصیلی 1395-1396مشغول به تدریس می باشند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران بالغ بر 185نفر از معلمان ( 99نفر معلم مرد و 86نفر معلم زن) از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه هایی که برای تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفتند، پرسشنامه خوشبینی شغلی روتینگهاوس و همکاران ( ،)2005پرسشنامه ساختار توانمندساز مدارس هوی و سویتلند ( )2000و پرسشنامه جو روانشناختی کوییز و دکوتیز ( )1991بود. بررسی پایایی از طریق آلفای کرونباخ صورت گرفت که میزان پایایی برای پرسشنامه ای ساختار توانمندساز مدارس ، جو روانشناختی محیط کار و خوشبینی شغلی به ترتیب 0/77 ،0/82و 0/78به دست آمد. روایی نیز به روش روایی صوری و محتوایی از طریق نظرات متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار با خوش بینی شغلی معلمان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد ( )p>0/01که ضریب همبستگی چندگانه آنها به ترتیب برابر با 0/51و 0/78به دست آمد. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نیز نشان داد ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار نقش معناداری در پیشبینی خوشبینی شغلی معلمان ایفا میکند و ضریب تأثیر استاندارد آنها به ترتیب برابر با ( )β=0/71و ( )β=0/12در سطح P< 0/05دیده شد. بنابراین به منظور ارتقاء خوشبینی معلمان نسبت به شغل خود، راهکارهای توانمندسازی معلمان و نیز بسترسازی محیط کار آرامش بخش در دستور کار مدیران مربوطه قرار گیرد.
Researchers Peyman Gharavand (First Researcher)، Abolfazl Ghasemzadeh (Second Researcher)، Rouhollah Mahdiuon (Third Researcher)