Title
|
ارزیابی میزان مناسب فشار جبهه کار تونلهای
مکانیزه حفاری شده در آبرفتهای دانهای مترو تبریز
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
فشار جبهه کار، تونلسازی مکانیزه، مدول الاستیسیته، خاکهای دانهای، مدلسازی عددی.
|
Abstract
|
کنترل جابه جاییهای ناشی از حفاری تونل در محیطهای شهری اهمیت ویژه ای دارد.
یکی از دلایل اساسی افزایش جابه جاییها، عدم اعمال فشار مناسب در جبهه کار تونل
است. این پارامتر به ویژه در مواردی که تونل در محیطهای شهری حفر میشود اهمیت
بیش تری پیدا میکند. تعیین مقدار این فشار برای جلوگیری از تخریب جبهۀ کار و نشست
زمین از یک سو و ممانعت از بالازدگی زمین از سوی دیگر بسیار مهم است. به طورکلی
روشهای تعیین فشار جبهه کار به سه دستۀ تجربی، تحلیلی و عددی تقسیم میشوند. فشار
نگه داری جبهۀ کار تونل به عوامل متعددی نظیر نوع و مشخصات مهندسی خاک از جمله
مدول الاستیسیته، چسبندگی و زاویۀ اصطکاک داخلی، شرایط آب زیرزمینی، میزان روباره و
سطح مقطع تونل وابسته است که در تحقیق حاضر، با کاربرد نرم افزار المان محدود
به بررسی تأثیر برخی از این پارامترها بر میزان مناسب فشار جبهه کار تونلهای ABAQUS
مکانیزه می پردازیم. با تحلیل مدلهای سه بعدی و اندازهگیری مقادیر جابه جاییهای جبهه کار
تونل به ازای مقادیر متفاوت فشار جبهه کار و پارامترهای بررسی شده، مقدار مناسب فشار
نگه دارنده تخمین زده شده است. صحت سنجی روند مدلسازی بر اساس نتایج ابزار بندی
پروژۀ خط 1 مترو تبریز انجام یافته است. نتایج حاصل نشاندهندۀ تأثیر چشم گیر مدول
الاستیسیته خاک در مقدار فشار جبهه کار است و به عنوان الگوی کلی، با افزایش مدول
الاستیسیته فشار مناسب جبهه کار کاهش مییابد. هم چنین، مقادیر مناسب فشار جبهه کار
COB به دست آمده با روشهای تحلیلی جانکسز-استاینر، آنگونستا-کواری و روش تجربی
مشاهده شده است. لازم به ذکر است COB مقایسه شده است که بیشترین تطابق با روش
با پایین رفتن تراز آب زیرزمینی و در مدولهای الاستیسیته کم )کمتر از 13 مگاپاسکال در
فشار جبهه کار کمتری نسبت به حالت مناسب ارائه COB پژوهش انجام شده(، رابطۀ
می دهد که باید در محاسبات فشار جبهه کار در نظر گرفته شود.
|
Researchers
|
saeid babaei (First Researcher)، Amir hassan Rezaei Farei (Second Researcher)، (Third Researcher)
|