Title
|
نقش سواد دیجیتالی و شایستگی های کانونی معلمان
بر عملکرد شغلی آنان
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
سواد دیجیتالی، شایستگی های کانونی، عملکرد شغلی، معلمان، تبریز
|
Abstract
|
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد دیجیتالی و شایستگی های کانونی معلمان بر عملکرد شغلی آنان بود.
روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ) 035 نفر( دوره
60 می باشد. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و - دوم متوسطه ناحیه یک، دو و سه شهر تبریز در سال تحصیلی 69
براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان 702 نفر تعیین شد. داده ها از طریق پرسشنامه های سواد دیجیتالی توحیدی
) اصل ) 1361 (، شایستگی های کانونی حیدری، فرج پهلو، عصاره و گرایی ) 1367 ( و عملکرد شغلی پاترسون ) 7555
گردآوری گردید. روایی سازه این پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل عاملی تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای
کرونباخ تایید شد.
)= و شایستگی کانونی ) 5510 )= یافته ها: سواد دیجیتالی اثر مستقیم، مثبت و معنی داری بر عملکرد شغلی ) 5501
تائید شد. )= دارد. همچنین اثر علّی شایستگی کانونی بر عملکرد شغلی با ( 5570
نتیجه گیری: هرگونه افزایش سواد دیجیتالی منجر به افزایش شایستگی های کانونی معلمان و به دنبال آن افزایش
شایستگی های کانونی معلمان، عملکرد شغلی و سواد دیجیتالی آنها را بهبود می بخشد.
|
Researchers
|
seyyed Ahmad Hosseini (First Researcher)، Rouhollah Mahdiuon (Second Researcher)، Abolfazl Ghasemzadeh (Third Researcher)
|