Title
|
نقش مشترک و یگانه راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی مشکلات هیجانی دانشجویان رشته
پرستاری
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
راهبردهای ناسازگارانه، تنظیم شناختی هیجان، مشکالت هیجانی،
دانشجویان پرستاری
|
Abstract
|
زمینه: هیجانها در بسیاری از نظریههای شناختی و رفتاری مورد ت کید قرار گرفتهاند و در برخی موارد به عنوان عامل خطرساز در بروز
مشکالت روانشناختی نقش مهمی دارند. اما پژوهش با بررسی نقش مشترک و یگانه راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان در پیش
بینی مشکالت هیجانی مورد غفلت واقع شده است.هدف: بررسی نقش مشترک و یگانه راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان در پیش
بینی مشکالت هیجانی دانشجویان پرستاری بود. روش: پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی ازنوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان
مقطعکارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علومپزشکی تبریز در سال تحصیلی 00-0309 بود. تعداد 211 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری
تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: پرسشنامههای عالیم اضطراب و افسردگی )واتسون وهمکاران، 2111 )و
راهبردهای تنظیم شناختی هیجان )گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2112 .)تحلیل داده با روش آماری رگرسیون گامبهگام انجام شد.
یافتهها: نتایج ضرایب رگرسیون مربوط به پیشبینی سهم یگانه راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان باتوجه به ضرایب بتا و مقدار t ،
نشخوار ذهنی، سرزنش دیگران و سرزنش خود به شکل یگانه ت ثیر معناداری بر مشکالت هیجانی داشتند )10/1< P .)نتایج مربوط به نقش
تعاملی نیز نشان داد که ضریب ت ثیر استاندارد راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان معنادار است )10/1< P .)نتیجهگیری: هر چه
دانشجویان در راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان نمرات باالیی بگیرند، از مشکالت هیجانی بیشتری برخوردارند لذا راهبردهای
ناسازگارانه تنظیم شناختی باید مورد توجه قرار گیرد.
|
Researchers
|
Hassan Yaghoubi (First Researcher)، Ladan Vaghef (Second Researcher)
|